Sakene og hvert enkelt barn er viktig. Det er vanskelig når en opplever at barnet ikke har det godt og det er derfor viktig at voksne stiller opp og taler barnets sak. Hver sak er en for mye og alle barn skal ha en god skolehverdag. Dessverre er dette noe alle skoler må jobbe med, hver dag — og noen ganger med saker som er kompliserte å løse.

Skille sak, skole og ansatte

Samtidig er det viktig å skille sak, skole og ansatte. Måten Fædrelandsvennen har valgt å fremstille de ulike sakene stigmatiserer skolen, dens miljø og dens ansatte. Dette er dessverre en ensidig fremstilling, en fremstilling uten nyanser.

For hva definerer et miljø og en kultur?

Mener Fædrelandsvennen at to saker er det som er representativt for en skolekultur? Igjen, hver sak er viktig, men det er jo ikke de alene som definerer kulturen. Langenes skole er en flott skole, med dyktige og engasjerte lærere og administrasjon. Vi er stolte av å ha barna våre på Langenes skole, vi er stolte av å ha Langenes skole i nærmiljøet og vi er stolte over de dyktige menneskene som jobber på skolen vår.

Langenes skole har lavere mobbetall enn landsgjennomsnittet og snittet i Agder. Dette er tall som sier mye om Langenes skole, miljø og kultur.

Alle barn har rett til å bli sett, hørt og forstått. Fædrelandsvennen har valgt å identifisere og forhåndsdømme en rekke barn på Langenes skole. Trinnet er identifisert og på en liten skole, i et lite miljø er det klart at dette har vært en belastning for barn og foresatte. Dette er en gruppe barn som verken Fædrelandsvennen eller sakenes rådgivere har hatt dialog med. Så hva gjør det med barn når de plutselig står oppe i en sånn situasjon? Uten å bli hørt og med offentlig omtale av en sak som omhandler dem? Jo, det er vanskelig, det er svært vanskelig og har store konsekvenser for barna som føler seg berørt.

Vær varsom-plakaten

I Pressens Vær Varsom-plakat står det følgende (4.8.) Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Har Fædrelandsvennen tenkt på alle barna når de velger å offentliggjøre saken og med den fremstillingen de ha valgt?

Så Fædrelandsvennen, vær varsom når dere omtaler og lager saker som omhandler barn. Det rammer hardt og det rammer mange.

Debatten er viktig, hva gjør vi der barn ikke trives, på skolen og på fritiden? Fædrelandsvennen, dere har et stort ansvar i å klare å skille sak, skole og ansatte. La debatten dreie seg om sakene og barna det rammer. La debatten være åpen, oppfordre til dialogog utfordre oss alle til å ta ansvar, for å bry oss om flokken vår, skolen vår og nærmiljøet vårt.

Vi er stolte av og setter pris på Langenes skole, lærere, rektor og øvrig administrasjon.