Fædrelandsvennen fortalte i forrige uke i en reportasjeserie over flere dager om Kristiansand kommunes reiser til utlandet fra 2007 og ut april i år. En faktabasert og relativt ryddig serie ble avrundet med en reflektert lederartikkel i lørdagens avis.

I lederen påpeker Fædrelandsvennen at det ligger et stort ansvar på den enkelte kommunale enhetsleder for å forvalte offentlige penger på en god måte. Reisene må ha et klart formål, og kunne forsvares i ettertid. Det trekkes også fram at kommunen bør ha en klar nytteeffekt av slike reiser, og at vår reisevirksomhet må tåle offentlig debatt.

Det er ikke vanskelig å gi sin tilslutning til dette. Kristiansand ønsker å være en åpen og transparent kommune. Vi takker derfor for lederskribentens anerkjennelse av den jobben enhetslederne har gjort for å gi avisen det den har spurt etter av tall og begrunnelser. I likhet med avisen mener også vi at åpenhet om temaet er viktig og riktig. Vi har ingen ting å skjule og ser at kommunen har fornuftige retningslinjer for reiser til utlandet.

Kristiansand kommune har en utpreget desentralisert beslutningsstruktur. Delegasjon av makt og myndighet skjer ut ifra en overbevisning om at det er riktig å ta bestemmelsene så nær som mulig den som både utfører og mottar de ulike tjenestene. Denne delegasjonen ut til den enkelte av kommunens 124 enhetsledere gjelder derfor også deres håndtering av eget budsjett, og vurdering av nødvendige tiltak for å bygge en best mulig arbeidsplass. Og dermed best mulige tjenester.

I Kristiansand kommune er vi bevisst det ansvaret vi har for å forvalte fellesskapets midler på en fornuftig måte, også når det gjelder reiser i inn— og utland. Nettopp derfor skal reisene ha et klart formål. Når en kommunal enhet bruker av sitt budsjett til faglig oppdatering i et annet land, skjer det etter en nøye vurdering hvor kostnader veies opp mot nytteeffekt. Vi setter krav til faglig innhold. Kompetanseheving er et gode for både innbyggerne, de ansatte og arbeidsgiver. Studieturer er viktig for å skaffe seg impulser og ideer utenfra.

Det overordnede målet for alle kommunens 6500 ansatte er å gi best mulig tjenestetilbud til våre innbyggere. En måte å utvikle og fornye oss på for å tilby effektive og gode tjenester, er å hente impulser fra andre. Det er antakelig altfor mange gode løsninger der ute vi aldri har sett, og dermed ikke kan dra nytte av. Vi må ut og ta med hjem de beste ideene.

Hvert år besøker derfor ansatte i Kristiansand kommune andre kommuner i inn- og utland. Det dreier seg både om studieturer, tjenestereiser, vennskapsbyreiser og i noen grad reiser som kombinerer faglig utbytte med intern kulturbygging og utvikling av et godt arbeidsfellesskap. Studieturer har faglige programmer som gir ansatte ny kunnskap og får dem til å se på ulike utfordringer med nye øyne. En slik faglig utvikling er viktig og nødvendig for at kommunen stadig skal utvikle og bedre tjenestetilbudet. Selv om vi gjør en god jobb i dag, vet vi at vi kan bli bedre. Oppdaterte og lærevillige ansatte gir det beste grunnlaget for trivsel på arbeidsplassen. Det faktum at mange av våre ansatte også bruker fritiden på slike reiser, viser mye engasjement og ansvarlighet.

Kommunens ansatte er også på mange tjenestereiser. Dette er en naturlig del av jobben. Blant annet er vi partner i flere EU-prosjekter. I tillegg til at kommunen selv skaffer seg ulike typer kunnskap gjennom å være med i prosjekter, har kommunens fagansatte og rådgivere også mye god kunnskap å dele med andre. Sammen med våre regionale partnere innen offentlig sektor, kultur- og næringsliv eller utdannings- og forskningsinstitusjoner reiser vi også på internasjonale studieturer eller konferanser for å bli flinkere til å samarbeide.

Kristiansand kommune har flere vennskapsbyer som vi pleier forbindelsene til. Besøk til Walvis Bay i Namibia, Kerava i Finland eller Rajshahi i Bangladesh er viktig for dialog og utveksling av erfaringer mellom byer som har forpliktet seg på gjensidig vennskap. Byene har knyttet formelle bånd og besøker hverandre ved gitte anledninger.

En viktig sideeffekt av at ansatte i Kristiansand kommune reiser ut, er at det kommer mange gjenbesøk til Kristiansand. Disse beriker fagmiljøene og enkeltmedarbeidere, og bidrar til kompetanseheving og nytenkning. Det også grunn til å peke på at mange kommuner i inn- og utland melder sin ankomst gjennom året for å lære av det vi gjør.

I en kompetanseorganisasjon som Kristiansand kommune er læring og utvikling viktig for å beholde dyktige fagfolk og rekruttere nye – helst de beste. Å søke etter nye impulser utenfor vår egen kommune bidrar til å gjøre fagmiljøene spennende. Det er en del av vår arbeidsgiverstrategi å være en nysgjerrig og offensiv kommune med bred horisont. Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver, ikke en stillesittende og lukket kommune.

I årene som kommer blir det mer og mer viktig for kommunen at den oppfattes som et attraktivt sted å være ansatt. Kommunal sektor har tradisjonelt hatt problemer med å konkurrere med lønnsnivået i privat sektor. Det er sentralt for oss å tilby interessante, åpne og levende arbeidsmiljøer.