For foreldre eller andre som har barn i privatbil, gjelder andre regler. Småbarn skal sitte fastspent under transport. Finnes ikke sikring, skal ikke barna være i bilen. Er ikke barnet lovmessig sikret, får bilfører bot og nektes å kjøre videre om vedkommende stoppes i kontroll.

Det er kompliserte forskrifter som gjør det mulig å fortsette med å transportere små barn usikret i såkalte taxibusser. Regelverket er det samme for hele landet. I en tid da det er mye fokus på trafikksikkerhet, er det uforståelig at det ikke gjøres større anstrengelser for å finne akseptable løsninger.

HVER DAG ER mange små helt ubeskyttet om ulykken skulle være ute. Bråstopp i trafikken eller en utforkjøring kan få fatale konsekvenser. Særlig beroligende virker det ikke når daglig leder i Taxi Sør forsvarer praksisen med at det dreier seg om tyngre kjøretøyer som er svært trygge — og at man nesten ikke vil merke en kollisjon. Virkeligheten er vel at om det smeller, vil det være umulig å holde et lite barn som sitter på fanget til en voksen.

Det er viktig at søkelyset rettes mot slik uforsvarlig transport. Vi har forståelse for at det kan være en utfordring å sikre små barn i taxibuss. Men det holder ikke å vise til at dette blir for tungvint og tidkrevende. Et annet forhold er belastningen barnehageansatte utsettes for når de vet at småbarn ikke er forsvarlig sikret under transport.

Vi opplever med jevne mellomrom kampanjer som oppfordrer folk til å bruke bilbelte. For beltet redder liv. Det blir paradoksalt hvis dette ikke også skal gjelde for de minste barna når de reiser med taxibuss.

SELV OM regelverket er diffust, kan kommunene stille betingelser når nye transportavtaler inngås. Og utelukke selskaper som ikke kan tilby sikker transport av de minste.