Vi kan lese en del fagbøker som berører spillteori. Kort fortalt går spillene gjennom prosesser og utfall, og så kan man tape eller vinne. Slik er det i næringslivet også. Det man satser på blir enten mislykket eller vellykket.

For tiden er det mange spillselskaper fra ulike land som gjør sin inntreden på det norske markedet. Spørsmålene er flere: Hvem skal ha tilgang til reklame i Norge? Hva slags regler bør gjelde for det norske spillmarkedet? Hva fører all denne spillingen til? Hvor er det fornuftig å spille i næringslivet, og hvor er det ikke det? Vi bør tenke gjennom årsaker til og effekter av spillingen, og det bør danne god moral, gode holdninger, god atferd og gode mønstre og strukturer som vi kan være bekjente av.

TV-reklame virker ofte ikke, siden så mange er lavt involvert når det vises. Dette har man også påvist tidligere. Vi bør derfor tenke gjennom det vi gjør, og lage gode retningslinjer og god forsvarlig etikk på området.