May-Brith Ohman Nielsen

Uttrykket brukes gjerne som honnør om mennesker som har gått foran, brutt barrierer eller vært involvert i noe som har betydning for mange. Vi gjenfinner tenkningen i spørrekonkurransenes kategorier historie og historiske personer. — Ikke kjøp den. Vi er alle historiske personer. Du er historisk.

Født inn i tida

Du er historisk fordi kroppen din er født inn i tida på et helt bestemt tidspunkt i utviklingen av jorda og mennesket. Du er en del av den store historien. Vi preges av arv og miljø, men både arv og miljø er historisk foranderlige størrelser. Hadde du vært født omkring år 7000 fvt, ville du som 18-åring ha vært omkring 150 cm høy. Som 30-åring ville du vært en eldre kvinne eller mann, med 10 eller kanskje 15 barn. Bare en tredel av alle barn ville levd opp og blitt 18 år. Du ville samlet planter, bær og smådyr til mat. Når tennene dine var slitt ned av den harde kosten, ville du sannsynligvis dø av mangel på næring. Hvert tredje barn døde før konfirmasjonsalderen i 1820. I 1890-årene var gjennomsnittshøyden for menn i Norge 170 cm. I 1960 bar fremdeles mange mennesker kroppslig preg av alvorlige infeksjonssykdommer i barneårene, sykdom vi i dag vaksineres mot.

Du er historisk fordi kroppen din er født inn i tida på et helt bestemt tidspunkt

Du er historisk fordi du lever på et bestemt sted. Du er en del av den lokale historien, historien til ett eller flere lokalsamfunn som du har vært del av. Du er historisk fordi du har tilhørt forskjellige fellesskap. Fellesskap er historiske og foranderlige og skiftende fellesskap har preget deg som person.

Vår forståelse

Du er historisk fordi tankene og handlingene dine er preget av den historiske situasjonen du lever i. Språket du snakker er historisk, i stadig forandring og særpreget for din tid. Du formulerer deg ikke som dine foreldre. Neste generasjon vil ikke formulere seg som deg. Merker du alle forskjellene? De fleste ordene og begrepene du tenker og taler med er gamle. Mange har skiftet mening gjennom historien. Ordet samfunn er flere tusen år gammelt. Ordet moderne var nytt for 150 år siden. Saklig, effektiv og spesial kom i omløp i mellomkrigstida. Stress, avtalekalender og fremmedord entret dagligtalen rundt 1970. Bærekraftig, kortreist og nerd kom i vanlig bruk på 1990-tallet. Men hvordan tenke folk om slikt før ordene var der for dem? Hvordan endres vår forståelse av oss selv når vi har får nye ord å tenke med?

Neste generasjon vil ikke formulere seg som deg.

Måten du beveger deg på, kler deg på, spiser på, lever sammen med andre på, forelsker deg på, former vennskap og uvennskap på, forholder deg til nye ting på, alt dette er også historisk. Du ville ha gjort det på andre måter om du hadde levd i en annen tid. På 1600-tallet bestemte kongen hvordan folk i landet skulle kle seg. Påkledningen skulle fortelle andre hvem du var, og en kunne bli straffet for å gå penere kledd enn en hadde lov til. Det var jevngodt med å snakke usant om hvem en var, en identitetsforfalskning. På 1700-tallet ville vanligvis foreldrene bestemme hvem du skulle gifte deg med. I flere tiår på 1900-tallet sa de fleste De til hverandre. Slik markerte de respekt, men understreket også personlig avstand. Språklige signaler for nærhet og avstand er også historiske og med på å forme selve forholdet mennesker i mellom. Historisitet er allestedsnærværende.

Det eneste sikre er forandringen

Våre forestillinger om personlige valg er også historiske. Mange tenker i dag at de velger mye fritt selv; klesvaner, vennskapsformer, kjærlighetsforhold, omgangsvaner, kosthold og kulturkonsum. Men hva er det som har formet disse sidene av livet ditt? Og hvorfor likner mange av valgene dine på andres? Oldebarna våre vil handle og velge på helt andre måter enn oss. Ingen vet hva slags samfunn de vil leve i. Våre oldeforeldre kunne heller ikke forestille seg våre liv eller vårt samfunn. Det eneste sikre er forandringen, historisiteten.

På 1700-tallet ville vanligvis foreldrene bestemme hvem du skulle gifte deg med.

Også det du tenker om hva som er logisk, sant, godt eller vakkert, er historisk. Hadde du levd i middelalderen, ville forståelsen din av dette vært en annen. Sannsynligvis ville du da vært analfabet, gudfryktig katolikk og tenkt at sykdom som rammet deg skyldtes onde ånder eller Guds straff. Senere vil andre undre seg undre seg over det fremmedartede ved oss og vår tid. Hva vil forundre dem mest?

Hva som er galskap

Forestillingene våre om hva som er fornuft og hva som er galskap er også historiske. Disse vokste frem i opplysningstida, da europeiske samfunn begynte å skille ut mennesker de mente var gale og sperre dem inne i dårekister. Ble du knepet i alvorlig løgn på 1600-tallet, kunne du få tunga skåret av som tegn på at du var en person som ikke snakket sant. Folk tenkte at sannhet var en egenskap ved et menneske. I synet på hva som er godt, sant og vakkert har menneskene alltid vært uenige. Likevel ser vi tidstypiske mønstre også her. Våre grunnleggende verdier er historiske, de er foranderlige.

Felles historie er det som binder mennesker sammen. Men våre forskjellige historier er det som gjør oss unike og skaper vår personlige identitet. Neste gang vi hører at noen er blitt historisk, kunne vi kanskje heller spørre hverandre: Hva vil det si at vi alle er historiske personer?