Etter at Kristiansand Dyrepark og Destinasjon Sørlandet våget å gi blaffen i den evinnelige småkongekranglingen i fjor og satte i gang med «Skattejakt på Sørlandet,» har det løsnet for alvor i år. Snaut 50 deltagende bedrifter i 2004 er blitt til nesten 80 i 2005, tallet på utplasserte «skattkister» har steget fra 46 til 109. Her skal de få nok å gjøre, barnefamiliene som reiser rundt for å samle «gullmynter.» Vi gleder oss over at de vil bli bedre kjent med Sørlandet, og på næringslivets vegne gleder vi oss over de arbeidsplassikrende pengene de vil legge igjen.

Som en følge av økt oppslutning om skattejaktprosjektet fra næringslivet, har også den økonomiske styrken tiltatt. I år budsjetteres med 12 millioner kroner, hvilket skaper grunnlag for blant annet en tv-reklamekampanje som begynner å kunne matche velkjente «det er deilig å være norsk — i Danmark.» Det er en tyngde over denne markedsføringen som vi aldri før har sett på Sørlandet.

Når NHO-organisasjonen Reiselivsbedriftenes Landsforening sender sin kommunikasjonsdirektør til pressekonferansen som markerer åpningen på årets «Skattejakt på Sørlandet,» og vedkommende uttaler «look to Sørlandet» og at resten av reiselivs-Norge kommer til å følge nøye med på dette unike samarbeidsprosjektet, er det så vi rent må gni oss i øynene. For er det i én del av vår dårlig samarbeidende landsdel at samarbeidet har vært ekstra slett, så er det nettopp i reiselivsnæringen. Vi har tidligere påpekt det tragiske i at rundt 15 organisasjoner og instanser, pluss en lang rekke enkeltbedrifter, driver med nasjonal og internasjonal markedsføring av en landsdel som huser 263.000 innbyggere.

Så virker hele greia plutselig å være historie. Selv om instansene og organisasjonene består, samles kreftene og ressursene i skattejaktprosjektet. I sum vil det gi en hittil ukjent gjennomslagskraft.

Vi sender vår honnør til Kristiansand Dyrepark og Destinasjon Sørlandet for fjorårets uredde satsing. Takk og pris ble det en suksess. Vi registrerer også med tilfredshet at Agder Energi og Sparebanken Sør har engasjert seg i prosjektet i år. Det skal vel en porsjon velvilje til for å kunne definere dem som reiselivsbedrifter, men det er ikke poenget her. Etter vår oppfatning er de de eneste to virkelig landsdelsdekkende bedriftene på Sørlandet. At det går bra med landsdelen, er i deres interesse. De deler tydeligvis synspunktet.

Så samtidig med at den regionale næringsforeningen Sydspissen synes å få redusert sin allerede moderate betydning ytterligere, tar næringslivet skjeen i egen hånd. Måtte andre følge etter.