I et større oppslag i lørdagens utgave av Agderposten heter det at «flere sentrale politikere i Aust-Agder» vil bremse jubileumsprosjektet fordi det er alt or dyrt, fordi det omgis med for mye svada og fordi det har for liten effekt. Det skjer etter at vi er kommet en og en halv måned inn i jubileumsåret.Nå viser det seg at de «sentrale politikere» begrenser seg til en relativt anonym gruppeleder i Grimstad bystyre, i en kommune som først vendte tommelen ned for å medvirke i jubileumsprosjektet, samt et par ordførere som stiller seg avventende og vil vente og se.Og på et debattmøte i Kristiansand sist fredag ble det også rettet kritikk mot markedsføringen og for at landsdelsjubileet mangler en klar profil.Selvsagt bør prosjektledelsen lytte til kritikk, selv om hovedprogrammet for feiringen har vært klart siden i fjor høst. Vi har selv kommet med kritiske synspunkter på de deler av programmet som tok sikte på å nå et nasjonalt publikum. Men vi forsøkte i hvert fall å fremme en konstruktiv kritikk om hvordan programmet kunne forbedres. Den form for sure oppstøt som Arbeiderpartiets gruppeleder i Grimstad fører til torgs, har mer til felles med brønnpissing.Det ville også vært underlig om ikke ulike mer eller mindre profesjonelle markedsførere ville stå fram med hvert sitt markedsføringsevangelium om hva som er den rette lære når et slikt jubileumsprosjekt skal formidles til folket. Og for alt hva vi vet kan det være at Sørlandet i 100 er dilettanter når det gjelder denne geskjeften. Men vi synes det er rimelig at de får mer enn en og en halv måned til å dokumentere om de lykkes eller feiler.Dessuten skal Sørlandet i 100 formidle og sette ut i livet et prosjekt som vi tror noen hver i markedsføringsbransjen ville ha hatt problemer med å håndtere. Prosjektledelsen har fått i oppdrag fra Agderrådet, Aust— og Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand og Arendal kommune å regissere et jubileum hvor to fylkeskommuner og 30 kommuner skal feire at en forfatter for 100 år siden skrev en liten artikkel i en Oslo-avis der han gav landsdelen vår et nytt navn. Bare utgangspunktet er et markedsføringsmessig C-moment. I tillegg er målgruppen uklar, og man har ikke noe produkt å «selge» ut over et geografisk begrep. Men det er problemstillinger vi må forvente at oppdragsgiverne har kalkulert med da prosjektet ble lansert.Selv Bergen, som brukte over 100 millioner kroner på å feire seg selv som kulturby, hadde problemer med markedsføring og profilering. Sørlandet i 100 disponerer 10-12 millioner kroner og må forholde seg til 30 kommuner.Det kan vel være at Sørlandet i 100 viser seg å svare til Grimstad-politikernes forventninger, og da skal vi også ha meninger om det. Men først får vi gi Sørlandet i 100 en sjanse til å vise seg fram.