Tilliten til det spesielle etterforskningsorganet SEFO, som skal etterforske mulige lovbrudd fra polititjenestemenn, har etter hvert blitt svekket i folks omdømme som følge av at etterforskningen sjelden leder til tiltale. Nå kan det selvsagt tenkes at norske polititjenestemenn er usedvanlig påpasselige regelryttere når de er ute i skarpe oppdrag hvor personer risikerer å bli skadet eller drept. Og det er all grunn til å tro at våre polititjenestemenn i sin alminnelighet er pliktoppfyllende lovhåndhevere.Men SEFO må være forberedt på at det stilles spørsmål ved enkelte av de vurderinger de fra tid til annen gjør. I løpet av de siste ukene har landsdelen opplevd et par dramatiske biljaktepisoder som nå er og har vært under etterforskning av SEFO.Natt til 17. mai ble en ung gutt drept i Kristiansand sentrum etter å ha kjørt bilen sin inn i en lyktestolpe i 115 km/t. Han ble forfulgt av en sivil politibil med blålys. Det er fortsatt uklart om situasjonen kan defineres som biljakt, som det foreligger strenge instrukser for i politiet. Det gjenstår å se hva SEFO kommer til i sin etterforskning, og vi skal ikke ha noen mening om denne saken før etterforskningen er ferdig. Men det undrer oss at SEFO av prinsipielle grunner nekter å oppgi om de involverte polititjenestemennene som er under etterforskning har status som mistenkte eller siktede. Det er et prinsipp som vanlige borgere ikke er beskyttet av og bidrar til å forsterke forestillingen om at polititjenestemenn står i en særstilling.I april skjedde det en hasardiøs biljakt langs E 18 fra Kristiansand til Grimstad tidlig om morgenen. På denne sterkt trafikkerte hovedfartsåren jaktet politiet på en 18-åring som hadde låntatt morens bil. Underveis passerte fluktbilen og politiet et ulykkessted ved Dyreparken, hvor man så vidt hadde fått ryddet de skadede av veien. I en 60-sone ved Østerlød var fluktbilen oppe i 150 km/t. Allikevel vurderte politiet det som forsvarlig å fortsette jakten.Etter vår oppfatning må denne biljakten være i strid med de fleste regler i politiets forfølgelsesinstruks. Her heter det bl.a. at forfølgelse ikke må skje dersom den skaper «unødig fare for andre», og at den kan bare finne sted dersom det er en «ubetinget nødvendighet at personen i det forfulgte kjøretøy øyeblikkelig pågripes». Vi kan vanskelig se at denne betingelsen forelå her.Da er det ganske oppsiktsvekkende at denne saken trolig avsluttes uten at man finner grunn til å reise tiltale mot politibetjentene som drev en hasadiøs biljakt på E 18, som kunne ha satt flere trafikanters liv i fare. Og man sperrer øynene opp når SEFO-lederen anfører i formildende retning at farten på fluktbilen og politibilene var svært redusert da de passerte ulykkesstedet ved Dyreparken.Etter vårt mening er det ikke noe i veien med politiets egne instrukser, men med holdningene til fartsglade polititjenestemenn. Og bedre blir det ikke når SEFO sanksjonerer fartsgalskapen.(May 21 1999 6:52)