Men etter hvert som utvidelsen nærmer seg, har stadig flere regjeringer i de nåværende EU-landene fått kalde føtter. Irland er alene om å holde grensene åpne, men også irene har forbeholdt seg retten til å innføre tiltak om utvidelsen skulle skape store vanskeligheter. Grunnen til at EU-landene stenger grensene for arbeidssøkere fra de nye medlemslandene, er frykt for massiv innvandring fra fattige land i øst av mennesker som lokkes av høyt lønnsnivå og lukrative, sosiale velferdsordninger. Bekymringen er at ordningene kan bli utnyttet. Derfor benytter EU-landene et smutthull i utvidelsesavtalen, som gir adgang til overgangsordninger i inntil sju år. De siste til å varsle restriksjoner, er Sverige og Storbritannia. Da er Irland, som har formannskapet dette halvåret, eneste EU-land som står fast ved løftet om åpne grenser for arbeidssøkere fra de nye medlemslandene. Statsminister Kjell Magne Bondevik er skuffet over EU-landenes holdning. Han sa før helgen at Norge er tilhenger av fri flyt av personer, og at restriksjonene ikke er i tråd med den grunnleggende idéen i det indre marked. Samtidig har han forståelse for den økende bekymringen i EU-landene for at gode velferdsordninger i vest kan bli utnyttet av en forventet strøm av arbeidsinnvandrere fra de nye medlemslandene. I utgangspunktet ønsket ikke Norge å innføre overgangsordninger for fri flyt av arbeidskraft når EØS-området utvides med 10 nye medlemmer 1. mai. Bondevik mener vi likevel ikke kommer utenom, siden så godt som alle de andre nasjonene strammer inn. Med fortsatt åpne grenser, ville vi risikere en enorm pågang av arbeidssøkere fra fattige land i øst. Regjeringen jobber nå med ulike modeller for overgangsordninger. 20. februar møter arbeids— og administrasjonsminister Victor D. Norman Kontaktutvalget for arbeidslivet for å diskutere overgangsordninger og beskyttelsesmekanismer. Bondevik sier han er opptatt av at ordningene blir av kort varighet, uten at han går i detalj om hva det innebærer. Men det blir etter alt å dømme klart når Regjeringen legger fram sitt forslag før påske, slik at Stortinget kan fatte vedtak før 1. mai. I dag er det kun eksperter og fagarbeidere som fritt kan komme og jobbe her i landet. Danmark åpner for arbeidsinnvandring for alle kategorier arbeidere, men krever arbeidstillatelse, full jobb og forsørgerevne. Lignende krav kan vi forvente at vi får her i landet. Norge har egentlig ikke noe valg i denne saken, og igjen ser vi at det er EU-landene som legger premissene for norsk politikk.