Sensorer og øvingslærere får nærmest beskjed om å gi alle ståkarakter, fordi høyskolene straffes økonomisk hvis studenter stryker. Det dreier seg om 32.000 kroner i minus for hver student.

Det er forsker Egil Gabrielsen ved Universitetet i Stavanger som kommer med de oppsiktsvekkende opplysningene i et intervju i Aftenposten. Han får støtte i Utdanningsforbundet, som også er overbevist om at uskikkede lærerstudenter altfor lett får godkjent utdanningen.

Dette er alarmerende med tanke på fremtiden for norsk skole. Når høyskolene er tvunget til å være mer fokusert på egen økonomi enn skikketheten til lærere som slippes løs på barna, må det være noe fundamentalt galt med systemet. Ikke bare risikerer vi lærere i skolen som mangler faglige forutsetninger, men også helt nødvendige personlige egenskaper.

Vi trodde lærerutdanningene la utelukkende faglige hensyn og grad av skikkethet for læreryrket til grunn i vurderingen av studenter. Slik er det altså ikke. Dette kan vise seg å bli kostbart for det norske samfunnet. Utfordringene i skolen i dag er store, og lærere som ikke har forutsetninger for å mestre jobben, kan komme til å påføre barn ubotelig skade. Med de omkostninger det har for foreldre og foresatte.

Det er ikke lenge siden det skapte bestyrtelse da det ble kjent at studenter kom inn på lærerutdanningen hvis de hadde ståkarakteren 2 fra videregående skole. Nye opptaksregler krever nå et snitt på 3,5 og matte— og norskkarakterer over 3 for å komme inn. Dette fører til at mange søkere blir avvist. Nye opptakskrav er et helt nødvendig grep, for det er ikke urimelig å kreve at de som skal bli lærere bør ligge godt over bunnsjiktet på karakterskalaen for å komme inn på utdanningen.

Slappe opptakskrav til lærerutdanningen er blitt sett på som mye av forklaringen på at norske skoleelever kommer dårlig ut sammenlignet med jevnaldrende i andre land når det gjelder ferdigheter. Elever risikerer å få lærere som selv har store problemer i fagene de underviser i. Nå får vi vite at det også er stor svikt i den andre enden av lærerutdanningen, siden mange får bestått eksamen uten å oppfylle kravene. Dette kan ikke norsk skole leve videre med, og vi forventer at kunnskapsminister Øystein Djupedal fra skolepartiet SV griper inn.