Hadde initiativet falt på stengrunn og blitt lagt dødt av politikerne og de politiske partiene, hadde vi måttet akseptere det. Da hadde onsdagens bystyrebehandling i Kristiansand ikke vært noe å ta på vei for.Men faktum er at utspillet samlet bred politisk oppslutning, og gratis buss ble en av hovedsakene i kommunevalgkampen. Samtlige politiske partier, med unntak av Frp, tente på ideen. Statsminister Jens Stoltenberg oppfordret Kristiansand til å sende inn søknad om et prøveprosjekt. Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen fulgte opp. Høyres Ansgar Gabrielsen uttalte at dette var god samfunnsøkonomi og ville jobbe for at prosjektet ble en realitet. Alt som kunne rulle og gå av sentrale og lokale politikere gikk i bresjen for at Kristiansand skulle bli pilotkommune for et prøveprosjekt med gratis buss.Og så — et drøyt halvår etter valget - løper Bjørg Wallevik, Høyre og de andre «regjerings»partiene i Kristiansand fra sine spenstige valgløfter. Vi minner om at også foran forrige valg var politikerne rundhåndet med løftene om billigere kollektivtrafikk, hyppigere avganger og et bedre utbygget kollektivnett. Etter valget gikk utviklingen motsatt vei. Det ble med de fagre løftene.Snuoperasjonen i Kristiansand bystyre er begrunnet med at samferdselsministeren fra miljøpartiet Venstre er motstander av gratis buss-prosjektet fordi «alle vil ha buss» og at hun ikke kan drive forskjellsbehandling. Men poenget med initiativet fra Kristiansand var at dette skulle være et pilotprosjekt for å prøve ut ordningen og som man høstet erfaringer fra. Ikke at kommunen skulle stå først i en lang kø av søkere som ønsket å tilby innbyggerne gratis buss. Men bystyreflertallet akter ikke engang å kjempe for det prosjektet de talte så varmt om foran valget sist høst. Hvor er troverdigheten til Høyre, KrF og Venstre? For raskere har vel ingen partier løpt fra høyt profilerte valgløfter.Rent vrøvlete blir det når Dag Vige fra miljøpartiet Venstre viser til at «ekspertene» mener at gratis buss er å kaste penger ut av vinduet. Hva vet vi om det, og hvorfor så avvisende til å drive et forsøk? Det var nettopp dette gratisbuss-prosjektet skulle teste ut. La oss minne om at Fædrelandsvennens initiativ var basert på erfaringer fra den belgiske byen Hasselt, på størrelse med Kristiansand, som innførte gratis busstransport for over fire år siden. I dag tar ti ganger så mange innbyggere buss i forhold til tidligere. Gratis buss og hyppige avganger er nøkkelen til denne suksessen. Men i Norge og Kristiansand legger man mer vekt på hva «ekspertene» måtte synse, enn på slike erfaringer. Hva galt er det velgerne i Kristiansand har gjort dersom det er slik at vi får de politikere vi fortjener?