Alle bedrifter har behov for å ta vare på sine medarbeidere og videreutvikle deres kompetanse. Kurs, konferanser og lagbygging er naturlige komponenter i et moderne arbeidsliv. Målrettede aktiviteter på disse feltene er ofte gode investeringer i bedriftens fremtid.

Men slike aktiviteter er også et spørsmål om effektivitet og signaleffekt, ikke minst i offentlige virksomheter. Disposisjonene som foretas i offentlig sektor vedrører ikke bare de ansatte, men også samfunnet for øvrig. Og det er grunn til å stille spørsmål ved om man får større faglig utbytte av en tur til et hotell på stranden på Sardinia enn til et konferansesenter i nærmiljøet.

Det aller mest uheldige ved NAVs reise til Sardinia er likevel signaleffekten. Det er ikke mange uker siden vi her i avisen skrev om noen av alle de problemer brukerne av NAVs tjenester her i landsdelen opplever i møtet med arbeids— og velferdsetaten. Frustrasjonen har siden blitt reflektert også på landsplan. Et NAV i en så utsatt posisjon burde ikke lagt seg åpen for ny kritikk gjennom en slik reise. Vi har stor forståelse for alle dem som sliter med å nå gjennom i NAV-systemet og som provoseres av en slik feriepreget seminartur til Syden.

I gårsdagens avis sier fylkesdirektøren i Vest-Agder at hun advarte mot turen, og at hun nå vil foreta en gjennomgang og presisering av reisepolitikken. Dette siste er åpenbart på sin plass. Men hvis hun på forhånd kunne kansellert oppholdet på Sardinia, smaker det av etterpåklokskap å varsle oppvask nå i ettertid. Det naturlige ville vært å stanse turen og spare seg oppvasken.