Førskolelærere, lærere og ledere har nøkkelroller i dagen og morgendagens samfunn og arbeidsliv. Arbeidet vårt setter spor, og sammen med barn og unge åpner vi dører mot verden og fremtiden. Vi vil være med å ta ansvar for å skape den beste barnehagen og skolen. Utdanningsforbundets oppgave er å sikre pedagogene sterk innflytelse på utviklingen av utdanningssystemet og på vilkårene for arbeidet.

Førskolelærere, lærere og ledere i barnehager og skoler er en sterk og viktig profesjon. I et samfunn der det stilles stadig høyere krav til kunnskap og kompetanse, er utdanning av stor betydning. Vi legger til rette for å virkeliggjøre de mulighetene utdanning kan skape i alles liv.

Samfunnet er preget av raske endringer, mangfold og kompleksitet, og hver enkelt stilles overfor et vell av muligheter. Men det er også en risiko for å falle utenfor. God og inkluderende utdanning er en styrke for demokrati, velferd og kultur. Vi har påtatt oss oppgaven med å sørge for at alle barn, unge og voksne får de kunnskaper, ferdigheter og holdninger de trenger for å delta i samfunn og arbeidsliv, på en meningsfull måte.

Vi har ansvar for å virkeliggjøre morgendagens barnehage og skole, en barnehage og skole som gir den enkelte mulighet for deltakelse i samfunnslivet. Hver førskolelærer og lærer har et individuelt ansvar for å skape en praksis som åpner for dette i sine barne— og elevgrupper. Vi har et kollektivt ansvar for å utvikle utdanningen slik at den kan møte stadige endringer og økt mangfold i samfunnet. Dette ansvaret har vi ikke alene, men det er allikevel bare vi som, gjennom våre daglige møter med barn og unge, kan virkeliggjøre mulighetene som utdanning skaper i deres liv.

Utdanningsforbundet mener at en god barnehage og en god skole skapes best gjennom gode muligheter for profesjonell yrkesutøvelse, god styring og ledelse, samt gode lønns- og arbeidsvilkår. Gjennom vår yrkesutøvelse skal vi skape tillit mellom oss og samfunnet. Et gjensidig tillitsforhold åpner for mer anerkjennelse av det arbeidet vi gjør og den verdiskapingen vi bidrar til.

Arbeidet vårt i barnehage og skole er med på å forme morgendagens samfunn. I møte med barn, unge og voksne forvalter vi et samfunnsmandat. Med utgangspunkt i samfunnsmandatet er det vår rett og plikt å bidra til at barn og unge får best mulige oppvekstvilkår. Vi arbeider for et utdanningstilbud tilpasset den enkelte. Dette medfører at også SFO forstås som en del av helheten, ved å være et pedagogisk fritidstilbud som støtter de yngste elevene i deres læring og utvikling.

Gjennom faglig kompetanse og god yrkesutøvelse skapes det legitimitet og tillit til yrkesutøverne. Vi har et stort ansvar for alle barn, unge og voksnes læring, utvikling og danning, og må derfor sørge for at vi får den beste utdanningen. Førskolelærere, lærere og ledere må kontinuerlig utvikle egen kompetanse med utgangspunkt i et solid kunnskapsgrunnlag der erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap forenes. Det må legges til rette for gode faglige utviklingsmuligheter og profesjonelt handlingsrom i yrkesutøvelsen. Som en naturlig del av vårt oppdrag, må vi også ta ansvar for å utfordre og være tydelige på hva som trengs fra andre parter for at vi skal gjøre en best mulig jobb.

Gode førskolelærere og lærere kjennetegnes ved sterk lojalitet til oppdraget sitt, og til de barn, unge og voksne de jobber med og for. Mulighetene til å påvirke egen arbeidsdag og løse oppgaven i samsvar med eget faglig skjønn påvirkes av mange faktorer som økonomi og ressurser, politiske retningslinjer og internasjonale strømninger. Det påvirkes også av barn, elever og de foresattes behov og forventninger, tidspress og en tiltakende byråkratisering.

Førskolelærere og lærere etterlyser tid til å gjøre kjerneoppgavene på en god måte, og for å få dette til er førskolelærerne og lærerne avhengig av et profesjonelt handlingsrom. I et yrke der arbeidsoppgaver er definert av tilgang på barn, elever og voksne og oppgaver knyttet til dem, må handlingsrommet sikres i form av tid, godt arbeidsmiljø og gode arbeidstidsordninger.

Det er i utøvelsen av yrket at førskolelærerens og lærerens profesjonalitet kommer til syne. Tilliten fra barn og unge, foresatte og myndigheter er avhengig av profesjonell yrkesutøvelse der legitime krav fra de ulike partene ivaretas. Dette er en forutsetning for godt omdømme, god rekruttering og gode lønnsbetingelser.

Vi som arbeider med og for barn i barnehagen, elever i skolen, lærlinger og studenter, har ikke ansvaret alene. Vi må stille tydelige krav til foresatte, ledelsen og myndigheter på alle nivå i utdanningssystemet.

Barn og unges utdanning rommer og videreutvikler mangfoldet som skapes når mennesker er sammen i felles aktiviteter. Barnehagen og skolen er viktige felles møteplasser uavhengig av sosial bakgrunn, kultur og religion. Lærings- og utviklingsprosesser må derfor ta utgangspunkt i dem som til enhver tid er samlet i barnehagen og skolen. Vi vil ha en barnehage og en skole der den enkelte er synlig som unikt individ, og samtidig bidrar til fellesskap og samhold.

Førskolelærere og lærere er sentrale personer i barn og unges hverdag. Vi setter spor i deres liv. Det hviler et stort ansvar på oss, og derfor må vi knytte til oss de beste lærerne og førskolelærerne. Det er avgjørende at yrkene oppfattes som attraktive.

Utdanningsforbundet kjemper for gode vilkår, høyere lønn og makt til å påvirke. Vi kjemper for muligheten til personlig utvikling og for å øke førskolelærernes og lærernes status. Å satse på lærerne er å satse på fremtiden. «Vi utdanner Norge» er derfor slagordet for Utdanningsforbundets landsmøte denne uken.