POLITIET MENER VOLDEN i skolen i Kristiansand er blitt grovere og trusselbildet mer omfattende. Utviklingen gir grunn til å spørre om hva som er galt i skolen.

Mye fokus har de siste årene vært på at norske elever faller gjennom i kunnskapstester sammenlignet med jevnaldrende i andre land. Et relevant spørsmål er om det ensidige trykket på å bedre karakterene har gått ut over andre viktige oppgaver skolen skal ivareta.

Langt flere elever i dagens skole trenger spesiell og kontinuerlig oppfølging enn tidligere. Mange har store huller i sosialiseringsprosessen og kjenner ikke de mest alminnelige normer eller mønstre for atferd. Skolen skal hanskes med denne voksende gruppen elever som gjennom oppdragelsen hjemme ikke har noe klart forhold til grensesetting. I tillegg har flere av dem lærevansker.

TO AV TI ELEVER I grunnskolen har alvorlige lærevansker og diagnoser som påvirker læringen. Det fremgår av et forskningsprosjekt ved Høgskolen i Hedmark, som ble lagt fram i januar i år. Prosjektet avdekker at andelen elever som får spesialundervisning er størst på 9. klassetrinn i ungdomsskolen. Økningen av spesialpedagogisk hjelp fra barneskole til ungdomstrinn har dessuten vært markant de siste årene. Det samsvarer ikke med et uttalt mål om at innsatsen overfor barn og unge som sliter skal settes inn tidlig i skoleløpet.

Det brukes 7-8 milliarder kroner hvert år på spesialundervisning i skolen. Det er på høy tid at fokus rettes mot hvordan disse pengene blir brukt. Et annet viktig moment er at mange elever i grunnskolen heller ikke får så mye hjelp som de trenger. Sakkyndige vurderer hvor mange timer den enkelte elev har behov for, men regelen er at antall omsøkte timer skjæres ned til bortimot det halve på grunn av trange budsjetter.

ALLE ELEVER HAR RETT til meningsfylt deltakelse i skolen. Men tilpasset opplæring kan komme til å tape i konkurransen så lenge testingen får så mye oppmerksomhet. Spesielt gutter henger etter i skolefagene. Resultatet er ofte at de mister interessen, trives dårligere og får større tilpasningsproblemer. Noe som slår ut i dårlig atferd. Volden i skolen bør føre til debatt om både ressurser, innholdet og hvordan skolen drives.