<p>Venstre var partiet som innførte folkeskolen i Norge. Vi har vært kjent som &rdquo;lærerpartiet&rdquo;. Vi har fortsatt den beste skolepolitikken, mens andre partier stadig kommer med forslag som ikke bidrar til bedre læring og dannelse. <br/> <br/> Det er fortsatt slik at norske elever skårer relativt dårlig på internasjonale undersøkelser, sett i forhold til ressursene vi bruker på skolen. Alt for mange elever faller ut av videregående skole, og altfor mange elever får ikke den tilpassede opplæringen de har krav på.<br/> <br/> Tilsynelatende er det nå større enighet om skolepolitikken enn før, fordi også Ap og SV snakker som Venstre om lærerens betydning. Men fortsatt er det slik at en bedre skole fordrer et oppgjør med SVs og reformpedagogikkens tanke om at faglige kunnskaper ikke er så nøye. Fortsatt er det slik at disse partiene prioriterer alt annet enn bedre lærere. Det være seg heldagsskole, gratis SFO-timer, offentlig betalt skolemat eller ideologisk firkantet kamp mot et fåtall friskoler. Venstre har konsekvent prioritert det viktigste: Bedre og flere lærere som gjenvinner sin faglige og sosiale autoritet i møte med elevene. <br/> <br/> Forskning viser at faktorer som økonomi, bygninger, skolestørrelser, testing og rapportering som ikke settes inn i en pedagogisk sammenheng, til syvende og sist betyr lite for elevenes læringsutbytte. Det avgjørende er møtet mellom lærer og elev og lærerens evne til å lede klassen i systematisk læringsarbeid. Derfor prioriterer Venstre en bedre lærerutdanning og en systematisk etter— og videreutdanning framfor alt annet.<br/> <br/> Her som ellers er det politikken i det sosialliberale sentrum som er best. Verken de rødes lekeskole eller Frps gammeldagse, autoritære tilnærming løser utfordringene i skolen. <br/> <br/> <a href="http://liberal.no/2009/09/gjenreis-respekten-for-laereren/">Her</a> er Trine Skei Grande med utdyping av Venstres konkrete forslag: <br/> <br/> Lars Sponheim<br/> <br/> </p>