Regiondirektør Gunnar Nøding i Rom Eiendom luftet sine frustrasjoner i et intervju i vår avis før helgen. Han har vært involvert i planleggingen av fellesterminal og utnyttelse av NSB-tomta helt fra begynnelsen – og klandrer kommunen for å ha gjort lite eller ingenting for at planene skal bli realisert.

Nøding er provosert av at det politiske flertallet nå ser ut til å ha gjort helomvending i forhold til et nytt gigantisk parkeringshus under Torvet. Tidligere var de imot av frykt for trafikkproblemene det ville skape. Nøding stiller seg uforstående til at politikerne ikke kaster sine øyne på NSB-området, siden utbyggingsplanene der omfatter 800 parkeringsplasser.

Vi skjønner Nødings frustrasjon. Et parkeringshus i området ved jernbanen vil ikke belaste gatenettet i Kvadraturen. Trafikken vil bli ledet til og fra området gjennom Havnegata, og miljømessig være en god løsning. Når Grete Kvelland Skaara (KrF), lederen i byutviklingsstyret, uttaler at dette er «en veldig viktig plan», burde hun også sørge for å få fortgang i saken.

De første stegene på den kronglete veien mot en fellesterminal ble tatt på begynnelsen av 1990-tallet. I 1996 ble planleggingen av prosjektet formelt sparket i gang da Kristiansand kommune, Vest-Agder fylkeskommune og NSB ble enige om et felles konsept. Terminalen skulle stå ferdig i 2000, ble det sagt den gang. Siden ble åpningen forskjøvet til 2006 – og så til 2008. Ifølge prognosene vil folketallet i Kvadraturen dobles i løpet av 10-20 år. Grunnen er byggeprosjektene i randsonen av byens sentrum. Befolkningsveksten er godt nytt for både byen, resten av kommunen og landsdelen for øvrig. Enhver region trenger et dynamisk sentrum – og en storby som Kristiansand et mer levende sentrumsmiljø.

Økt folketall i sentrum byr på utfordringer. Fremst blant disse er trafikken. Sentrumsgatene er allerede overbelastet. Med en fordobling av folketallet i Kvadraturen, kreves det omfattende tiltak for å hindre at situasjonen blir ytterligere forverret. Flere hundre parkeringsplasser like ved hovedinnfartsåren til Kristiansand i vest vil være et viktig bidrag til en mer trafikkvennlig by.