Gjennom internett har vi øyeblikkelig adgang til informasjon fra alle verdenshjørner, og den nye bredbåndsteknologien vil gi oss informasjons— og kommunikasjonsmuligheter vi i dag knapt aner rekkeviden av.Og sørlandske it-miljøer har satt seg som mål å etablere en bredbånd-motorvei gjennom landsdelen. Det skal gi oss en konkurransefordel for landsdelens it-industri.Mot denne bakgrunn er paradoksalt å konstatere at på et annet viktig kommunikasjonsområde som er avgjørende for landsdelens konkurransesituasjon - samferdsel - er vi satt et tiår tilbake. Når det gjelder flytrafikken mellom Kristiansand og resten av Norge - ikke minst Oslo - er Kristiansand blitt en by i kommunikasjons-skyggen.Fredag skulle Fædrelandsvennen nå pressekonferansen med Mette-Marit og kronprins Haakon på Slottet i Oslo kl.15.00. Da meldingen kom kl.10.30 var det for sent å rekke flyet 10.45. Neste fly til Oslo går kl.15.35. Og når Agderfly har sluttet å fly charter, ligger Kristiansand i kommunikasjonsskyggen fra formiddagen til sen ettermiddag. I cyberspace-alderen. Mens landsdelens høytekologiske næringsliv er opptatt av å forbedre vår elektroniske kommunikasjon med millisekunder, er vi snart tilbake i flyvningens barndom når det gjelder den fysiske kommunikasjon.