Dette gjelder dessverre bare den fysiske utbyggingen og ikke konsekvensene av finansieringsformen, som i våre dager stort sett alltid er bompenger. }Hva da med de sosiale og økonomiske konsekvensene for enkeltmennesker, familier, næringsliv og kultur? Hvorfor tas ikke disse elementene med i utredningene?

Mangelfullt finansiert

Store og flotte prosjekter dukker opp overalt i landet, noen av dem er så mangelfullt finansiert at mennesker og familier vil få flere titalls tusen i ekstraskatt per bil, hvordan vil dette virke inn på privatøkonomien?

Næringslivet er i den stilling at de kan skyve mesteparten av ekstraregningen over på forbrukere og kunder, altså deg og meg. Kulturliv og frivillighet vil lide under denne ekstrabelastningen ved at det blir færre som kan være med på dugnader og spleiselag og færre tilskuere vil kunne komme seg på arrangementer.

Hva med folks og familiers sosiale liv? Jeg har fått mange bekymringsmeldinger fra både unge og gamle som ikke lenger kan besøke sine familiemedlemmer eller venner i samme grad som før pga de økte kostnadene ved helt nødvendig persontransport. Bommer er sosialt urettferdig fordi de rammer alle likt, uansett inntekt og stilling. Det sosialdemokratiske prinsippet om at alle har bruk for veier og at det derfor er storsamfunnet som må dekke kostnadene ved bygging, drift og vedlikehold (Vegloven §20) er mer eller mindre et fjernt minne fra en mer solidarisk tid. Å ekstrabeskatte privat persontransport er like lurt som å ekstrabeskatte maskinparken i en fabrikk. Skal vi legge om transportmønsteret vårt fra bil til alternative transportmidler må hele samfunnet bygges om.

Nedbygging av bygdene

Vil vi ha en sentralisering og nedbygging av bygdene må man være åpen på det, og ikke lulle seg inn i en falsk trygghet om at hvis bare litt flere går, sykler eller tar bussen så vil alt ordne seg, sånn er ikke samfunnet vårt bygget opp og det vil bli uhorvelig dyrt å bygge det om. Da går A/S Norge konkurs i løpet av få år.

Jada, jeg vet godt at hvis man har for store utgifter til egentransport til og fra jobb så kan man få skattelettelser MEN hva er da igjen av bompengene, hva er nettoverdien etter at halvparten av bompengene forsvinner i administrasjon, finansieringskostnader og skattelette?Vi ber om en offentlig konsekvensutredning av hvordan bompengefinansiering virker inn på folk, ikke bare hvordan veiene virker inn på fauna og flora.