Striden om plasseringen av bomstasjonene som skal delfinansiere den såkalte Listerpakken, endte med forlik mandag kveld. Bommene skal i hovedsak skaffe penger til veiene E 39 over Kvinesheia, riksvei 465 mellom Farsund og Kvinesdal og riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund. Det er særlig i Lyngdal motstanden mot den nå vedtatte bomplasseringen har vært størst, naturlig nok, ettersom lyngdølene nå får bomstasjoner på to kanter. Enten de reiser vestover til Kvinesdal eller ut til Farsund, vil de måtte betale for det.Vi vet ikke hvor representativ Ap-veteranen Terje Svein Stuestøl er når han tar til orde for å melde Lyngdal ut av Listerrådet etter denne saken, men vi håper at en slik tanke ikke har allmenn oppslutning i Lyngdal. De siste års forsterkede samarbeid mellom kommunene i vestre Vest-Agder har utvilsomt båret frukter, og vil i enda større grad gjøre det gjennom de veiprosjektene som nå får sine hardt tiltrengte investeringsmidler.Det er selvfølgelig alltid noen som må betale for løsninger, også samarbeidsløsninger, men poenget er at de gevinster som nå oppnås langt overstiger det innbyggerne i hver av kommunene i Listerregionen må betale. Det gjelder også for folk i Lyngdal. Vi lever i en tid der den regionale samhandlingen tiltar. Vi ser det også i andre deler av landet, at der hvor folkerike lokalsamfunn bindes sammen i større bolig— og arbeidsmarkeder, utvikler folketallet seg i gunstig retning, samtidig som fremtidens næringsgrunnlag sikres. Den viktigste hindringen for at dette skulle skje i vestre Vest-Agder, har så langt vært et dårlig veisystem. Disse flaskehalsene vil nå bli fjernet, til beste for hele regionen.Alternativet til en omforent bomløsning hadde vært et fortsatt dårlig veisystem og en tilbakevending til tradisjonell tunpolitikk, der hvert lokalsamfunn hegnet om sitt revir. Det er ingen farbar vei å gå, aller minst for Lyngdal, som gjennom å være gunstigere lokalisert enn de andre kommunene i denne delen av fylket, har hatt en bedre bosettings- og næringsutvikling enn nabokommunene, etterkrigstiden sett under ett.Således kommer Lyngdal i denne saken nær Kristiansands rolle i utviklingen av Agderbyen. Av den som er mye gitt, må det også forventes mye. Vi håper at kritikken mot bomløsningene i Lyngdal snart vil forstumme, og at samarbeidet i Listerregionen overlever denne første, lille krisen.