Der var 7 millioner studerende forrige år i USA, som kun brukte online undervisning tilknyttet universitet. Det viser seg at denne form for undervisning er for sterkt motiverte og mye kunnskapsrike studerende. Denne form for undervisning er elendig for majoriteten, som behøver god kontakt med undervisere for å bli suksessfulle. Majoriteten klarer seg mye bedre med tradisjonell undervisning på universiteter. Enkelte forsøk med både online undervisning og vanlig undervisning indikerer at de studerende klarte seg like bra som de studerende med vanlig undervisning.

Rare teorier

På universitetsstudiet i matematikk finnes der mye rart, som neppe kan sies å være brukbar til undervisning i gymnas. Tilsvarende på økonomistudiet må man undre seg over hvorfor at der blir undervist i rare teorier som Ricardos teori om komparative fordele, som er feil og gir et misvisende bilde av virkeligheten. Man kan undre seg over bøker utgitt av forskere, som noen ganger er fylt med henvisninger til andre forskere, så der stort sett ingen selvstendig tenkning blir produsert. Jeg har selv lest matematikk og økonomi på universitet.

Forskning viser at lange forelesninger er elendige til å bevare de studerendes oppmerksomhet med varighet fra 50-90 minutter. Forskning viser, at de studerendes fokus faller dramatisk etter 15-18 minutter. Ved et 20 minutters kurs husket studerende best innhold fra starten og ved 15 minutter og veldig lite av slutningen. Disse undersøkelser er kommet fram før utbredelsen av mobil-telefoni. Det kan være, at det er vanskeligere å beholde fokus for nåtidens unge, som er vant til hyppig distraksjoner fra mobil-telefon og sosiale medier.

Mer interaktiv

I stedet for lange forelesninger bør man gjøre undervisningen mer interaktiv. Man kan forestille seg at studentene får et problem eller en case utlevert før undervisning og får lov til å legge fram løsninger på problemet. Man kan ha gruppearbeid i forbindelse med forelesning. Praktiske eksempler på grunnlag av teori er gull verd for å forstå teorien.

Hvis man fortsetter med tradisjonell forelesning, må det anbefales, at underviseren hvert kvarter kommer med en historie, noe personlig eller et opphold for å få de studerende til å nullstille seg. De dårligste forelesninger er de, hvor lærestoffet fra læreboken blot blir repetert, og disse forelesninger blir ofte vurdert som verdiløse av de studerende.