Ulykken er tragisk, ikke bare for familiene og vennene, men for oss alle. Vi er fylt av dyp sorg og ettertanke.Hvordan kunne det skje igjen?Det er forferdelig trist når unge mennesker, på terskelen til voksenlivet, dør i meningsløse bilulykker. 2002 ser ut til å bli ett av de verste ulykkesårene på norske veier. Trygg Trafikk melder at det foreløpige tallet for trafikkdrepte i september er 23. Hittil i år er 224 personer drept i trafikken. Flere fotobokser og høyere prioritering av trafikksikkerheten er to av flere tiltak som samferdselsminister Torild Skogsholm (V) har varslet i et forsøk på å begrense trafikkulykkene. Etter alle dødsulykkene den siste tiden, ønsker ministeren strakstiltak — blant annet når det gjelder automatisk trafikkovervåking.Det viktigste akkurat nå er å få folk til å holde fartsgrensene. Ulykkesbilen på Langemyr hadde ifølge vitner stor fart, og det er ingen tvil om at ungdom som holder høy fart er uforholdsmessig høyt representert på ulykkesstatistikken. Derfor vurderer Justisdepartementet om det nye prikkbelastningssystemet skal ramme unge fartssyndere hardere enn de mer rutinerte sjåførene.På den måten håper myndighetene at farten på veiene kan dempes. For det er ingen tvil om at det er farten som dreper, nå som før. Kan bilistene tvinges til å overholde fartsgrensene, vil mange liv bli reddet.Dødskrasjet på Langemyr er en ny påminnelse om at trafikksikkerheten må økes. På lang sikt må veistandarden på Sørlandet bedres vesentlig. På kort sikt er det viktig å innføre fartsbegrensende tiltak.De som bryter fartsgrensene, eller gjør andre grove overtramp som setter liv og helse i fare, bør rammes spesielt hardt. Et prikkbelastningssystem - med en lavere terskel for ungdom - vil forhåpentlig ha en avskrekkende virkning og være et effektivt tiltak mot fartssyndere. De må fjernes fra veiene.Men det er grunn til å spørre om det over hodet er mulig å utvikle god sikkerhetskultur blant ungdom - som har fart og uro i blodet? I grunnskolen er ikke trafikk eller trafikksikkerhet et eget fag. For å få ned ulykkestallene behøver ungdommen gode holdninger og bedre trafikkultur. Derfor må det legges større vekt på trafikkundervisning i skolen.Fire unge liv er gått tapt. Tilbake i veikanten står brennende lys som minner om tap av nært og varmt vennskap. Når Trygg Trafikk om noen uker sender ut sine ulykkestall for oktober, er tre gutter og en jente fra Kristiansand og Vennesla blitt tall i statistikken.Vi har alt for lett for å glemme de mange ulykkene, og derfor er det viktig at den ene på Langemyr blir husket.Den bør huskes og brukes for det den er verdt i arbeidet for å bedre trafikksikkerhet.Det vil hedre minnet til de omkomne.