Fylkeskonflikten mellom Aust-Agder og Vest-Agder har historiske røtter og kaster lange skygger inn over dagens politikk. Heller ikke samarbeidet mellom kommunene eller endog innen kommunene har vært preget av gjensidig tillit.Om det ikke nettopp er regelen, så hører det med til landsdelens historie om stridbare lokalpolitikere at Hægebostad kommune er splittet i to etter de gamle kommunegrensene, snart 40 år etter kommunesammenslåingen.Men i vest-fylket har man tross alt klart å samle seg om et interkommunalt samarbeid organisert i Listerrådet, som omfatter alle de seks kommunene i Listerregionen. Det har vært et pragmatisk samarbeid med sikte på å knytte Listerregionen tettere sammen når en ny infrastruktur vil omdanne regionen til et naturlig bolig— og arbeidsmarked.Og et overordnet mål for samarbeidet har nettopp vært å arbeide fram infrastrukturen - de nye veianleggene som skal knytte Lyngdal, Farsund, Kvinesdal og Flekkefjord bedre sammen. Slik sett har Listerrådet fungert som et effektivt samarbeidsorgan og en potent lobbyorganisasjon både i forhold til fylke og stat.Men nå har samarbeidet begynt å skrante. Hægebostad kommunestyre har, med 11 mot 10 stemmer, gått inn for å melde seg ut av regionen. I så måte gjenspeiler det den politiske schizofrenien i denne kommunen. Men også andre kommuner har begynt å rasle med utmeldelsesblankettene som følge av lokale frustrasjoner med nabokommunene.Det går på alt fra sykehusutbygging, lokalisering av veibommene som skal finansiere det nye veisystemet, fordelingen av kraftpenger til plassering av Vinmonopolutsalget i regionen. Og det siste som har vakt reaksjoner er at Lyngdals ordfører, Hans Fredrik Grøvan, har forsøkt å mele sin egen kommunes kake ved å dra til Oslo for å argumentere for at den nye domstolen i Listerregionen bør legges til Lyngdal og ikke Farsund.På Agder er Listerregionen og Listerrådet et ganske unikt politisk instrument. Det ville derfor være sterkt å beklage om dette samarbeidet går i oppløsning, ikke minst for kommunene selv og deres innbyggere. I likhet med Listerrådets leder, ordfører Ove Rullestad, mener vi at det er bare ved å opptre samlet at de seks kommunene kan realisere de mål de har satt seg.Men selv om man har inngått i et slikt regionsamarbeid, innebærer ikke det at ordførere og politikere i de enkelte kommunene skal gjøre seg selv til politiske evnukker. Det må være fullt tillatt å ivareta sin egen kommunes interesser når institusjoner og goder skal fordeles eller når byrder pålegges. Derfor må de samarbeidende kommunene tåle at det ikke alltid er enighet i slike spørsmål. Det viktigste må være at man samarbeider om å få et best mulig offentlig tjenestetilbud og størst mulig arbeidsmarked innen sin egen region. For Listerrådet har en annen funksjon enn å være en overkommune som skal treffe bindende vedtak for regionens kommuner.