Men sommerens trafikkaos blir som god fart å regne sammenliknet med køene som ventes det nærmeste halve året.I lys av dette er det mildt sagt underlig at et utspill fra Kjell Landmark på forsommeren møtes med rungende taushet.Lokalpolitikeren fra Miljøpartiet de Grønne har foreslått å sette sightseeingbåtene «Maarten», «Silius» og «Vilhelm Krag» i rute for å avlaste rushtrafikken fra Hånes, Søm og Kongsgård i øst og Flekkerøy, Voiebyen og Vågsbygd i vest.Den eneste vi har sett som forsiktig har sagt noe, er havnedirektør Stein E. Haartveit, som samme dag meddelte at han ikke våget å ha noen formening på sparket.Ellers har det vært tyst.Skal lusa dømmes etter gangen, er det all mulig grunn til å frykte at det politiske flertall vender Landmark nedadpekende tommel, bare av gammel vane.Vi håper innstendig at så ikke skjer.For forslaget fortjener både respekt og støtte. For vår del stiller vi oss helhjertet blant de applauderende av flere grunner.Selskapet Maarten, som eier de tre båtene, er i alvorlig økonomisk trøbbel med sine ti millioner kroner i gjeld. Gjentatte ganger har selskapet forsøkt å selge «Silius» og «Vilhelm Krag». Men ingen vil kjøpe dem.I stedet for å fortøye båtene med sine 260 seter i åtte måneders vinteropplag, kan fartøyene bidra til å løse i alle fall noen av flokene på innfartsveiene til Kvadraturen.Samtidig kan årets underskudd til selskapet Maarten bli redusert.I tillegg slås et vesentlig slag for miljøet.Og ikke minst: En kort sjøreise er langt å foretrekke fremfor stamping i bilkø.En mulig bivirkning av det hele er mer fornøyde kristiansandere. Vi risikerer å få koselige arbeidsreiser.Rekken av gode argumenter er kort sagt så lang at Kjell Landmark bør applauderes og imøtekommes. For sjelden har politikere og administrasjon fått en bedre argumentrekke på bordet.Trengs enda flere, er det bare å møte fram på Oddernesveien eller Vesterveien første regnværsdag etter ferien.