For når saken kommer så langt at strekningen får statlig klarsignal, er det viktig at fremdriften ikke blir hindret av uenighet kommunene imellom. Da må det være avklart hvordan veistrekningene skal møtes og videreføres ved kommunegrensene.

Men før trasévalget bestemmes, er det enda viktigere nå å bruke kreftene på å få fram et beslutningsgrunnlag som er så gjennomarbeidet og godt at departement og veimyndigheter vil prioritere denne veistrekningen fremfor andre. Det er enorm kamp om midler til vei her til lands, og Samferdselsdepartementet bestemte derfor for et par år siden at det skal lages utredninger for samtlige strekninger med utbyggingsbehov, såkalte Konseptvalgsutredninger, KVU-er. De analyserer transportbehovet, og skisserer ulike måter å løse behovet på. Disse utredningene skal brukes for å prioritere mellom prosjekt, og de som argumenterer best, vil bli prioritert når Nasjonal Transportplan skal revideres i 2013. Derfor er det nå maktpåliggende at politikere, næringsliv og andre som deltar i arbeidet med å lage KVU-ene på Sørlandet legger all sin kraft i å argumentere overbevisende, klokt og innsiktsfullt om behovet for utbygging i vår landsdel. Hvorvidt vi får penger, avhenger av hvor solid og gjennomarbeidet argumentasjonen er.

Av de ca. 30 KVU-ene som er på gang i Norge, er det to som dreier seg om Søgne. Den ene handler om veien vestover mot Ålgård, den andre om veiløsningene i kristiansandsområdet til grensen mot Søgne. Begge KVU-ene skal leveres om kort tid.

Deretter skal de kvalitetssikres av eksterne konsulenter i et knapt års tid, for så å havne i køen for gode prosjekt som kommende regjeringer skal satse på. Først når dette er på plass, blir det snakk om velge utbyggingsløsninger og trasé.

Det er viktig at landsdelens politikere holder et fast grep om prosessen i tiden som kommer, ettersom det er svært mye som står på spill ved ikke å være tilstrekkelig på hogget. Her kan ingen tillate seg å sove i timen.

.