Heller ikke i dette statsbudsjettet ble beredskapen langs sørlandskysten funnet viktig nok. Dermed er det lagt fram fire statsbudsjett siden «Fjord Champion» havarerte og eksploderte i Søgne-skjærgården, uten at beredskapen er nevneverdig styrket. Det sier mye om hvor lavt ulike regjeringer prioriterer sikkerheten langs sørlandskysten.

Like etter den dramatiske ulykken i mars 2005 manglet det ikke på løfter om at noe måtte gjøres. Landets politikere var samstemte i det uakseptable at «Fjord Champion» drev åtte timer innover før den traff land, og at det tok 15 timer før den første slepebåten kom fram til havaristen. I ettertid kunne ansvarlige myndigheter prise seg lykkelig over at været var så gunstig at det var mulig å trekke skipet av grunnen før det brakk i to.

I forslaget til statsbudsjett for 2009 vil regjeringen leie inn en slepebåt som skal bidra til bedre beredskap i Nord-Norge. Samtidig begrunner regjeringen den manglende prioriteringen av Sørlandet med at det er langt flere private taubåter som kan leies inn på kort varsel. Det er sikkert riktig i teorien, men det var til liten hjelp da ulykken inntraff sist.

Vi unner våre landsmenn i den værutsatte nordlige landsdel bedre beredskap. Men det er et ugjendrivelig faktum at skipstrafikken er langt større langs sørlandskysten. Årlig registreres det mer enn 10.000 skipsbevegelser i leden utenfor vår stuedør. Mange av disse skipene er supertankere fullastet med olje. Med klimaendringene øker faren for at noen av disse kommer ut av kurs og ender opp i skjærgården.

Etter fire budsjett uten betydelige tiltak for bedre kystberedskap er det ikke bare regjeringen som fortjener kritikk. Landsdelens egne representanter har åpenbart ikke gjort nok for å sette dette behovet på den politiske dagsorden sentralt. Nok et budsjett uten penger bør være en vekker i så henseende. Landsdelen har ikke råd til å vente på nok en skipsulykke før beredskapen i skjærgården styrkes.