Dette skulle blant annet gjøre det lettere for brukerne å få den hjelpen man har krav på i situasjoner der livet går en imot. Omtaler den siste tiden, både i Fædrelandsvennen og andre medier, tyder på at ordet ”brukevennlighet” ikke er det første ordet NAV-brukere unisont vil assosiere med etaten.

De siste ukene er det for eksempel dokumentert at NAV bryter egne frister og retningslinjer for behandlingstid av søknad om dagpenger. Likeledes er det dokumentert at kapasitetsproblemer ved NAV-kontorer gjør at ventetiden blir lenger og kvaliteten på avgjørelser noen ganger blir dårligere enn den skal være. Også gjennomtrekk av ansatte har gitt usikkerhet og utrygghet for brukere.

Det er beklagelig, fordi det i hovedsak rammer sårbare mennesker i allerede vanskelige situasjoner. Det siste disse personene burde få, er ekstra belastninger fordi systemet ikke fungerer som det burde.

Det er viktig å understreke at vi her fokuserer på systemet, og ikke på personene som arbeider i NAV. Vi er sikre på at de aller, aller fleste av de ansatte der er samvittighetsfulle mennesker som gjør en god jobb. For disse må kritikken oppleves som frustrerende og vanskelig. Samtidig vil det, som på alle store arbeidsplasser, være ansatte som ikke holder mål, verken faglig eller menneskelig.

Det er imidlertid ikke disse som er det overskyggende problemet. Sett fra utsiden virker det som om NAV simpelthen ikke er rustet til å gjøre hele den jobben som ligger under etaten, og heller ikke i tiden fremover har nødvendige ressurser til å klare dette på et kontinuerlig høyt nivå.

Det er et ansvar som ligger hos de bevilgende myndigheter. Samtidig har ledelsen i NAV, både lokalt og nasjonalt, et ansvar for å si høyt og tydelig fra dersom deres virkelighetsoppfatning er i samsvar med omgivelsenes; at NAV i dag ikke utfører alle sine oppgaver på en tilfredsstillende måte, og at ressursmangel er årsaken.

Det er positivt at regjeringen nå varsler full gjennomgang av NAV-situasjonen i form av en stortingsmelding, der også etatens økonomiske rammer skal vurderes. Men stortingsmeldinger er tidkrevende og omstendelig affærer som ikke avhjelper mange NAV-brukeres akutte problemer.