Først må jeg redegjøre for partiets standpunkt om bompenger: det er noe herk, spesielt med tanke på hvor mye penger bilistene ellers bidrar med til fellesskapet.

Når det likevel er nødvendig har jeg følgende begrunnelse for bompenger, og følgende begrunnelse for at det kan bli aktuelt med bomring rundt Sørlandsparken spesielt: bystyret har bestemt at all økning i transport skal tas med kollektiv, sykkel eller gange. Dette er bra. Befolkningen blir sunnere og miljøet vinner.

Forurensning ut av byen

Så ønsker vi oss en ringvei rundt byen som vil avlaste dagens vei og samtidig føre mye forurensning ut av byen. Dessuten ønsker vi en sykkelekspressvei fra Vågsbygd til Sørlandsparken samt flere felt, flere steder, utelukkende reservert for buss og taxi. Så langt så vel.

Så kommer det store spørsmålet: hvordan skal dette finansieres?

Les også: Furre sier ja til bomstasjoner rundt Sørlandsparken

Kommunen har ikke disse midlene. Selv om vi hadde startet med null gjeld, ville kommunen aldri klart et slikt løft alene. Aldri. Bare ringveien alene koster nesten 50 % mer enn Kristiansands samlede gjeld. Derfor er denne muligheten utelukket.

Hvem skal man så henvende seg til? Jo, staten. De har penger. Men staten har direktorater, byråkrater og prosjekter overalt, så de har ikke nok penger til at dette kan fullfinansieres med en gang. Derfor har staten bestemt at finansiering av tiltakene skal være et spleiselag mellom brukerne, fylkeskommunen, og staten.

Sørlandsparken har slikt sett kommet godt fra det.

Hvordan kan brukerbetalingen så gjennomføres? Jo, vi vil jo at all transportvekst skal tas med sykkel, gange og kollektiv, så vi setter en pris på det å forurense med bilkjøring.

Helsegevinst

Hva skjer da? Et meget lokalt eksempel er min mor. Hun syklet sjeldent til jobb før, men da bomprisen gikk opp til 21 kroner i rushtrafikken tenkte hun seg om og kastet seg rundt. Hun kjøpte elsykkel. Og dem hun før ertet for at de syklet på vinteren, vel, det tok ikke lang tid før også mamma kjøpte piggdekk. Så når får hun en helsegevinst året rundt, pluss at hun sparer penger. Tenk på det!

Et annet moment er at det heller ikke er rettferdig overfor de som jobber eller har eiendom i Kvadraturen at det kun er dem som er omfattet av bomring. Sørlandsparken har slikt sett kommet godt fra det.

Samtidig jobber vi for at statens andel av spleiselaget skal bli så stor som mulig, og brukernes tilsvarende liten.

Det blir videre hevdet at Høyre forskjellsbehandler innbyggere på øst— og vestsiden. Folk fra Vågsbygd trenger ikke kjøre gjennom en bomring for å handle det nødvendige, blir det sagt. Jeg bor i Vågsbygd, og det er strålende, men utover mat og alkohol må vi til Kvadraturen eller Sørlandsparken - gjennom bommen fordi utvalget i Vågsbygd er for smalt. For de på østsiden holder det å dra til Sørlandsparken - bomfritt - for der finner de alt og mer til. Dette er heller ikke rettferdig. Med bomring inn til Sørlandsparken blir alle likebehandlet.

Som en del av arbeidet med bymiljøavtalen blir det diskutert bomplasseringer. Det har i planarbeidet lenge ligget inne at det er behov for flere bommer for å nå målene i avtalen med staten. Det fremstår i media som at dette er et forslag lansert av Høyre. Det kan kategorisk tilbakevises. Allikevel er Høyre kommet til at når vi først må ha flere bommer for å oppnå målene i bymiljøavtalen, så ønsker vi en mer rettferdig plassering av bomstasjonene. Samtidig jobber vi for at statens andel av spleiselaget skal bli så stor som mulig, og brukernes tilsvarende liten.

Timeregelen beholdes

Ett av tiltakene som tjener til illustrasjon: Hånes-krysset skal bygges massivt om. Dette blir finansiert med bompenger. Da er det ikke rettferdig at bare de som rammes av dagens bomstasjonstruktur skal belastes.

Jeg kan for øvrig berolige dem som nå tror det blir to bomstasjoner å betale dersom man bor i Vågsbygd og skal til Sørlandsparken: timeregelen beholdes, slik at man bare betaler for én passering. Det vil naturligvis også komme en rabattordning og et tak for hvor mange passeringer som maksimalt belastes hver måned.

Jeg håper denne redegjørelsen bidrar til å forklare vårt standpunkt.