I høringsuttalelse til innsigelsessak om E18/E 39 Ytre Ringveg tilrår direktoratet likevel at ny motorveg gjennom bymarkene i vestre del av Kristiansand legges delvis i dagen! Dette til tross for at fylkesmannen og et enstemmig bystyre i Kristiansand ønsker tunnel. Miljødirektoratet overprøver med dette sin egen lokale fagmyndighet hos fylkesmannen, og slår beina under et sterkt og bredt lokalt engasjement i denne saken.

Mer støy i Bymarka

Det er viktig å merke seg at Ytre ringveg uansett vil gi betydelig mer støy i Bymarka nord for Kristiansand sentrum pga. støy fra nye vegkryss og trompeteffekt fra tunnelåpninger. I bymarkene vest for Kristiansand sentrum, ved Kjerrane og i Vågsbygdmarka, kan imidlertid støyplager minimeres ved å legge motorvegen i tunnel. Dette er nærturområder for nærmere 50000 innbyggere.

Miljødirektoratet mener miljøet er ivaretatt

Merkostnadene ved å legge motorvegen i tunnel er 320 mill. kr i Vågsbygdmarka og 80 mill. kr ved Kjerrane. Fylkesmannen og bystyret i Kristiansand har anbefalt tunnel begge steder, med aller høyest prioritet til tunnel ved Kjerrane. Det siste gir en merkostnad på kun 1 % av prosjektets totalbudsjett.

Men selv ikke dette vil Miljødirektoratet støtte! Direktoratet skriver derimot i høringsuttalelsen at «Kjerranes funksjon som del av et viktig friluftsområde kan opprettholdes selv om deler av området blir påvirket av støy.

Vi håper virkelig at kommunalminister Sanner støtter sin partikollega og lokaldemokratiet, og sørger for at folk i vestre del av Kristiansand får beholde stillheten i friluftsområdet sitt ved Kjerrane.

Dette er rett og slett en skandaløs feilvurdering av Miljødirektoratet! Ser ikke direktoratet den enorme verdien av at et så viktig friluftsområde med lysløype, gammel postveg, hovedturløype, sportskapell og Gråmannen-toppen beholdes som et stille område? Synes miljødirektoratet virkelig at man kan bygge motorveg rett gjennom bymarkene våre uten å gjøre det man kan, innen rimelighetens grenser, for å unngå store støyplager i nærnaturen vår og i flere boligområder?

Lengst mulig i tunnel

Fylkesmannen og bystyret i Kristiansand med ordfører Harald Furre (H) i spissen har vært klare i denne saken. De ønsker en ytre ringveg, men i tunnel, spesielt ved Kjerrane. Vi håper virkelig at kommunalminister Sanner støtter sin partikollega og lokaldemokratiet, og sørger for at folk i vestre del av Kristiansand får beholde stillheten i friluftsområdet sitt ved Kjerrane. Også gjennom Vågsbygdskauen bør veien gå lengst mulig i tunnel av hensyn til de store natur— og friluftsverdiene som betyr så mye for tusener av speidere, idrettsfolk og turgåere. Våre uerstattelige naturområder må tas vare på og vernes mot motorveistøy for innbyggernes og kommende generasjoners skyld! Behovet for stille bymark blir bare større når befolkningen øker. Det er ingen tvil om at avgjørelsen i denne saken er så viktig for Kristiansand og Songdalens innbyggere at den vil bli husket av mange ved neste stortingsvalg!