En del av forslagene til hvordan trafikkproblemene kan løses i fremtiden bør legges i skuffen umiddelbart. Å jobbe videre med kostbare og urealistiske jernbaneløsninger er blant disse. Investeringer for å gjøre busstilbudet langt bedre enn det er i dag, må derimot ha høy prioritet.

Motorveien Kristiansand-Grimstad har redusert kjøretiden på strekningen betraktelig. Også for bussen. God veistandard og fremkommelighet er en forutsetning for et godt kollektivtilbud. Både på vest— og nordsiden av Kristiansand er det store køproblemer. Bussen stamper i de samme køene som privatbilene og representerer et lite attraktivt alternativ for de reisende.

Kristiansand er det viktigste trafikknutepunktet på stamveien mellom Stavanger og Oslo. Her møtes E 18 fra øst, riksvei 9 fra Setesdalen og E 39, som (via ferje) kommer fra Danmark og forsetter vestover. Å legge europaveien – og dermed gjennomgangstrafikken – utenom bykjernen, letter presset på innfartsårene til Kvadraturen. Noe som også vil bedre fremkommeligheten for bussen.

En utredning fra Agderforskning i 2002 anslår en årlig trafikkvekst på 2,9 prosent på stamveien gjennom Agderbyen fram til 2020. I perioden 2002–08 var veksten fra øst 30 % og fra vest 20 prosent. Ikke noe tyder på at denne utviklingen snur. Stadig økende folketall i kristiansandsregionen genererer også mer biltrafikk.

I stedet for å bruke tiden på å diskutere mer eller mindre luftige forslag, er vår anbefaling at våre politikere konsentrerer seg om det helt sentrale for å løse trafikkproblemene: Mer penger til vei. Skal det skje, må trykket mot sentrale myndigheter økes. Det nytter ikke å opptre som Aust-Agders fylkesordfører Laila Øygarden (Ap). I et møte med Stortingets transportkomité i fjor fikk hun seg til å rose uttellingen for Sørlandet i Nasjonal transportplan. En plan hvor landsdelen avspises med smuler de neste ti årene.