Og hovedtyngden av de 300 arbeidsplassene, hvorav 100 i Arendal, består videre.

Takk og pris. For Sevan Marine er et selskap som forvalter fremragende, sørlandsk offshoreteknologi. Finansielt har det imidlertid gått galt, men med det kanadiske storrederiet Teekay som betydelig eier og nær forretningspartner, ser fremtiden langt lysere ut.

Det har åpenbart vært harde tak før løsningen kom på plass. Hovedtyngden av Sevans gjeld på formidable 5,4 milliarder kroner er til investorer som har kjøpt andeler i obligasjonslån. Som sikkerhet har de blant annet hatt pant i Sevan Marines plattformer og inntektsstrømmen fra plattformutleie. I forhandlingene som ledet fram til torsdagens løsning, har obligasjonseierne vært anonyme – et problem i seg selv – og latt seg representere av advokater. Fra finanspressen vet vi at flere av dem egentlig hadde foretrukket en konkurs, en «finansiell løsning», men at styreleder Jens Ulltveit-Moe og administrerende direktør Carl Lieungh klarte å få tilstrekkelig tilslutning til en «industriell løsning» – alliansen med Teekay.

Og bra er det, for er det noe Sevan har manglet, er det nettopp forankring i et finansielt og industrielt tyngre miljø. Gründerbedriften Sevan, ledet an av teknologene Arne Smedal og Kåre Syvertsen, har gjort en formidabel jobb med å utvikle de særegne, sylinderformede plattformer vi senest i går omtalte på våre Viten-sider. Men at Sevan skulle eie milliardverdiene selv, i tillegg til å stå for utvikling og drift, ble for mye av det gode. Når kjøper Teekay ut flere plattformer og stiller med friske penger, og Sevan får avlastning.

Mange har måttet ta tap for å unngå konkurs. De største kronebeløpene må obligasjonseierne tåle, men relativt sett har aksjonærene tapt mer. På det høyeste, før finanskrisen i 2008, var selskapet verd nesten 18 milliarder kroner på Oslo Børs. Den siste tiden, før løsningen ble kjent, har markedsverdien vært under én prosent av de 18 milliardene. Og ventelig vil Teekay få sin nye, kontrollerende aksjepost i Sevan til en kurs som gjenspeiler nettopp det.

Men viktigere er det at selskapet er reddet.