Arbeidstidsavtalen som er evaluert, ble inngått mellom lærerorganisasjonene og KS for snart to år siden. Avtalen førte til at en langt større del av lærernes arbeidstid ble bundet. Det betyr at lærerne må være til stede på skolen, selv om de ikke har undervisning.

Fafo-undersøkelsen, som ble presentert i Oslo denne uken, konkluderer med at elevene ikke har merket mye til at lærerne er mer på skolen enn før. Den ekstra tiden lærerne må oppholde seg på skolen, går ifølge undersøkelsen med til møter, skriving av rapporter og administrasjon.

Undersøkelsen viser også at det er stor misnøye med at mange skoler ikke har tilrettelagt forholdene for større grad av bundet arbeidstid for lærerne. Det er mangel på gode arbeids— og møterom. Dessuten er ikke timeplaner lagt slik at lærere som jobber med samme klasse har undervisningsfri samtidig.

Med bakgrunn i undersøkelsen er det lett å la seg forlede til å tro at arbeidstidsavtalen har vært en fiasko. Det vil være å trekke en forhastet slutning. At lærere lik andre yrkesutøvere må finne seg i å være på jobb i «vanlig kontortid», er ikke for mye forlangt. Å bruke de lite oppløftende konklusjonene i Fafo-undersøkelsen som argument for å vende tilbake til mindre bunden tid, vil være feil vei å gå. At avtalen som ble inngått for to år siden ikke har fungert som tenkt, kan ha flere årsaker.

Mer bunden tid skulle i utgangspunktet gi mulighet til å prioritere etterutdanning og kompetanseheving for lærere. Noe som absolutt bør kunne komme elevene til gode. Men det betinger at lærerne er forpliktet til å bruke det de har lært i arbeidet med elevene. Tydelig skoleledelse er en helt nødvendig forutsetning for at dette skal skje.

Det er trolig mest av alt et ledelsesproblem og et spørsmål om holdninger og skolekultur at gjeldende avtale om lærernes arbeidstid ikke synes å ha svart til forventningene. Her påhviler det både ledelse og ansatte et stort ansvar for å finne fram til gode løsninger i fellesskap. Fokus bør være på dette når lærerorganisasjonene og KS skal inngå ny avtale om lærernes arbeidstid til våren.