Etter hvert ønsket vi også konkurransen i luften velkommen, og konkurransen mellom de to flyselskapene har åpenbart bidratt til både å holde prisene nede og til gunstige rabatt-tilbud.Ingen kan være i tvil om at oppkjøpet vil føre til et svekket tilbud og dyrere billettpriser uansett hvordan de to selskapenes ledelse sukrer monopolpillen. For monopolistenes jernlov er økte priser. Og mandag ga da også konserndirektør Jørn Lindegaard i SAS utvetydig uttrykk for at de norske innenlandsbillettene var for lavt priset i forhold til et «europeisk nivå». Hans mål var å få dem opp på et svensk nivå.Nettopp fordi markedsøkonomien og kapitalismens utvekst er monopoler, har man etablert lovgivning som skal hindre at selskaper og konserner får monopol på markeder. Til å overvåke dette har vi Konkurransetilsynet. Og dersom Konkurransetilsynet kan godkjenne dette oppkjøpet, som i realiteten lar ett selskap kontrollere 100 prosent av det norske innenriksmarkedet, er det vanskelig å se hvilke monopolsituasjoner tilsynet vil kunne gripe inn overfor i fremtiden.Vi vet ikke hvilken jobb Braathens har gjort for å finne andre liebhabere til aksjeposten. Det kan vel være riktig som adm.dir. Arne Jensen hevder at det ikke er marked for to likeverdige, konkurrerende selskaper i Norge. I så fall har politikerne et tungt medansvar for det som nå skjer.Norge er et topografisk og kommunikasjonsmessig spesialtilfelle i Europa. I motsetning til Sverige er det luftfarten som er det kommunikasjonsnettverket som binder landet sammen. Og politikerne har opp gjennom årene lagt til rette for dette gjennom utbygging av småflyplasser og vårt stamrutenett. Men hvis det er slik at trafikkgrunnlaget er for spinkelt til å danne grunnlag for en reell konkurranse i luften, burde politikerne ha tatt konsekvensene av det og lagt forholdene til rette for at det var attraktivt å konkurrere om norske flypassasjerer.Imidlertid har politikerne gjort det stikk motsatte og brukt luftfarten og flyselskapene som melkekuer i deres avgiftspolitikk. Stadig nye og mer subtile avgifter er blitt lagt på flyselskapene og de reisende. Og siden avgiftene på innenriksflyvningene er høyere enn på utenriksflyvningene, har avgiftspolitikken rammet Braathens hardere enn SAS.Dette forklarer selvsagt ikke Braathens økonomiske kollaps, men det er en del av bildet. Derfor er det ganske patetisk å lese og høre politikernes avskymeldinger om det som nå skjer. Hvor var de da Stortinget sist økte flyavgiftene?