Tallet på bilførere som blir tatt med promille har gått ned. Det er vi i KrF glade for.Vi ser at færre blir tatt med promille, samtidig med at politiets kontrollaktivitet på promille er gått opp. Disse tallene tyder på at langt færre enn tidligere kalkulerer med å drikke litt før man kjører bil. Tidligere kunne slik kalkulering lett ende opp med regnefeil, eller en del opplevde også å miste kontrollen etter det ene glasset. Den nye 0,2-grensen setter i praksis en stopper for slik kalkulering. En undersøkelse fra MMI i fjor viste at ni av ti av de som tidligere tok en kjørepils nå har sluttet med dette. Dette er i tråd med målet for endringen og viser at det var riktig å redusere grensen. Konsekvensen er færre promillekjørere, og dermed færre promilleulykker og færre trafikkdødsfall som følge av promille.En promillekjører er innblandet i en av fire dødsfall i trafikken. I Norge dør hvert år omtrent 75 mennesker i forbindelse med promillekjøring. Målet må være å få slutt på promillerelaterte dødsfall i trafikken. Promillegrensen på 0,2% er krystallklar og fjerner all tvil om at trafikken skal være en alkoholfri sone. La det ikke være noen tvil: Den nye promillegrensen må stå fast.Samtidig ser vi en svært urovekkende utvikling når det gjelder narkotikabruk hos norske bilister. Tallet på bilister som er påvirket av narkotika er mer enn fordoblet de siste ti årene og er nå like stort som tallet på promillekjørere.Samarbeidsregjeringen vurderer nå om det bør bli innført nullgrense for bruk av narkotiske stoffer i trafikken — slik Sverige har gjort. I dag finnes det ikke tilfredsstillende enkle tester som kan avsløre narkotika hos bilistene. Politiet er dessuten avhengige av at den mistenkte må gi blod- og urinprøve. Det blir forsket på såkalte spyttester, men foreløpig er ikke disse gode nok til å avsløre alle typer narkotika.At testmetodene ennå ikke er gode nok til å ta alle som bryter en nullgrense, er imidlertid ikke noe argument mot å innføre regelen. Lovverket har også en holdningsskapende virkning i seg selv. En nullgrense for narkotika i trafikken, på linje med 0,2-grensen for alkohol, vil sende et helt klart signal om at det er lovstridig å være påvirket i trafikken, uansett rusmiddel. KrF vil derfor være positivt innstilt til et forslag om å innføre en slik nullgrense også for narkotika.