Jeg leverte et brev hos posten og betalte kr. 33 i porto. Jeg betalte med mitt VISA-kort. Da jeg nå ved månedsskiftet skulle saldere mine konti, fant jeg på kontoutskriften to transaksjoner på saken. Den ene lød på portobeløpet på kr. 33. Men i tillegg var det en transaksjon merket «Gebyr». Hvor mye? Gebyret var på kr. 75! Det er nesten 230 % av salgsprisen, så i stedet for å betale kr. 33 for brevet, har jeg betalt kr. 108!

Man gnir seg i øynene og spør om slikt virkelig er lov. Jeg vet at det påløper et gebyr til kortselskapet ved bruk av kredittkort, derfor er det mange småhandlende som ikke ser seg råd til det. Men 230 %?!

Les også :

Jeg ble heller ikke informert om et slikt gebyr da jeg betalte. Jeg trodde prisopplysning var obligatorisk. Tar jeg feil? På den hele 33 cm lange kvitteringen for denne lille portoutgiften står det helt nederst: «Uttaksavgift kan forekomme» og «.. kan bli belastet for bruk av kredittkort». Slik sett har man jo informert. Men er det OK å gjøre det i etterkant, først når handelen er gjennomført? Er ikke da poenget egentlig borte? Dessuten uten å presisere beløp? For selv om jeg hadde fått en slik generell tilleggsopplysning på forhånd, ville jeg ikke drømt om en «uttaksavgift» i denne størrelsesorden!

Posten Norge utmerker seg med en kombinasjon av stigende priser og synkende servicenivå. Slik sett er det kanskje likevel en fordel at monopolet blir brutt og de får konkurranse, selv om konkurransen pr. i dag er lite reell. Men min oppfordring er: Boikott Posten Norge! Bruk kurer hvis det er mulig, eller velg konkurrerende formidlingskanaler. Vi kan ikke ha en etat preget av grådighetskultur og kundeforakt!