Mange kristiansandere jobber tett knyttet mot Oslo, Kongsberg eller andre større byer, mens noen velger å jobbe i Kristiansand selv om familie— og bostedsbånd er annensteds. Selv bor jeg i Asker, men takket nylig ja til jobben som leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn. Jeg gleder meg til å bli kjent med kunder og samarbeidspartnere i området, og også byen Kristiansand.

Jeg er stolt og inspirert av å få lede og videreutvikle Norges største miljøsertifiseringsordning, i tett samarbeid med offentlig og privat næringsliv slik at virksomheter kan bli enda bedre på klima og miljø. Mine kollegaer og jeg er opptatt av å reise miljøvennlig, og det er helt naturlig å ta toget når møter, konferanser og kurs medfører reise der avstanden ikke blir overmåte stor, for eksempel til Oslo eller Stavanger.

Våtere og villere

Ann-Kristin Ytreberg

Julen 2015 ble feiret i klimaforlikets tegn. Paris-avtalen forplikter verdens ledere til å unngå en 1,5 C temperaturøkning.Dette betyr ikke at vi kan sikte mot 1,5 og så regne med at 2 C er greit. Selv 1,5 graders temperaturøkning vil være nok til kraftig å forrykke de vær— og klimaforhold vi er vant til og innrettet for - i Norge så vel som i resten av verden. Her i nordlige strøk blir det kanskje varmere, men også våtere og villere, med tilhørende konsekvenser.

Her i nordlige strøk blir det kanskje varmere, men også våtere og villere, med tilhørende konsekvenser.

Et selvsagt skritt på veien mot et klimavennlig, kanskje klimanøytralt samfunn, er satsing på tog og forenkling av reiser med tog i Norge. I dag bruker jeg og mine kollegaer omtrent 4,5 timer på reisen fra Kristiansand til Oslo sentrum. Med fly tar turen drøye 3 - 3,5 medregnet innsjekking, ventetid samt reise til og fra selve byen - en snau time mindre. Vi i Miljøfyrtårn tar med glede toget, siden vi er opptatt av klimabelastningen reisen innebærer. Mange yrkes- og privatpersoner gjør det samme. Imidlertid er og blir det slik at enkelte, kanskje nettopp på grunn av denne ene timens tidsbesparelse, velger fly også på korte strekninger slik som Kristiansand - Oslo. Imidlertid ligger CO2-utslippene fra en togreisepå en sjettedel av det en flyreise slipper ut. Denne sjettedelen teller. Når vi velger rett, gir valgene våre til sammen god klimaeffekt!

Utslipp fra transport

Miljøfyrtårn er en sertifiseringsordning som gir virksomheter konkrete verktøy for å redusere klimabelastning. Et av kravene vi stiller for å kunne miljøsertifisere en virksomhet, er reduksjon i utslipp fra transport. Ved for eksempel møter skal man først vurdere om fysisk møte kan erstattes av telefonmøte eller videokonferanse. Dersom reisen må foretas, skal virksomheter velge miljøvennlig: tog fremfor fly - der det er praktisk mulig. Det er selvsagt at vi i Miljøfyrtårn selv har tog som førstevalg når det gjelder jobbreiser. Alle forstår at det er lite formålstjenlig å seile til San Fransisco eller sykle til Istanbul. Det er de korte flyreisene vi bør unngå, der det finnes gode alternativer. Toget er et behagelig fremkomstmiddel. Vi kan forberede møter og gjøre ferdig presentasjoner. Det blir god tid til å ta en dyperegående prat med en arbeidskollega eller et tiltrengt pust i bakken. I en hektisk hverdag kan togturen gi verdifull tid til refleksjon og rekreasjon, eller en fruktbar arbeidsøkt.

Dersom reisen må foretas, skal virksomheter velge miljøvennlig: tog fremfor fly - der det er praktisk mulig.

Stiftelsen Miljøfyrtårn er en apolitisk organisasjon. Vi jobber målrettet mot myndighetene for at klimavennlige valg skal bli enklere for våre virksomheter - uansett partipolitisk tilhørighet og ideologisk farge på ordfører eller minister. Vi gleder oss derfor over at det er tverrpolitisk enighet i Kristiansand bystyre for at administrasjonen skal prioritere arbeidet for sammenkobling av

Genistreken

Sørlandsbanen og Vestfold-banen til Sørvestbanen, ved å knytte Porsgrunn til Brokelandsheia med den såkalte Genistreken. En slik sammenkobling er fornuftig av en rekke grunner: økt kapasitet, kortere reisetid, flere destinasjoner, styrking av banenettverket med tanke på godstransport både til lands og vanns og sist men ikke minst: mindre utslipp av klimagasser.

En kraftig reduksjon i reisetid mellom Kristiansand og Oslo vil øke byens tiltrekningskraft for næringsliv, arbeidstakere og turister.

Få CO2-begrensende tiltak er i dag mer fornuftige enn reell styrking av jernbanenettverket. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Kristiansand og Oslo vil øke byens tiltrekningskraft for næringsliv, arbeidstakere og turister. Lange turer vil nok også i fremtiden foregå med fly, da kanskje fly som benytter mer klimavennlig drivstoff, slik at vi kan fortsette å besøke fjerne reisemål i jobb- eller fritidssammenheng. I mellomtiden forholder vi oss til virkeligheten, og til den avtalemessige forpliktelsen vi har overfor nåværende og kommende generasjoner. Derfor ønsker vi i Stiftelsen Miljøfyrtårn snarlig, målrettet videreutvikling av Sørvestbanen, som et kjærkomment og lenge ettertraktet tilskudd til bærekraftig, klima- og næringslivsvennlig vekst på hele Sørlandet og i Kristiansand.