Sommeren er høysesong for mange kriminelle. Oslo vil merke det særlig godt. I en by som har vokst med 128.496 innbyggere de siste 20 årene er det i samme periode blitt halvparten så mange politifolk ute i gatene i sentrum. På Sørlandet, hvor befolkningen dobles om sommeren, vil vi også oppleve spesielt store problemer denne sommeren.

Over hele landet er det blitt stadig mindre synlig politi i gatene. Hvor dramatisk situasjonen er, ble tydelig da Politiets Fellesforbund for to uker siden rykket ut og advarte mot at 500 politistillinger vil forsvinne over en 3–4 års periode.

Sommeren 2009 var jeg med politiet på patruljer. Da vi ble bedt om å kjøre til Søgne, var det ingen politifolk i operativ tjeneste igjen i hele Kristiansand kommune. Det er kanskje ikke så rart når det på slutten av 1980-tallet var 62 tjenestemenn som jobbet operativt på gaten i Kristiansand, mens tallet i dag er 37. Eksempelet fra Kristiansand er langt fra unikt. At det blir mindre politi, utfordrer lovlydige folks trygghetsfølelse, og det styrker trygghetsfølelsen til de kriminelle. Det motsatte av hvordan det burde være.

Vi har i fem år hatt en justisminister som har lovet bedring; som har skrytt av innsatsen til regjeringen. Og som har fortalt oss at regjeringens justispolitikk er en suksess. Det er en historie Knut Storberget etter hvert blir stadig mer alene om å fortelle.

Snart uteksamineres 420 studenter fra Politihøgskolen. 130 av dem har fått jobb. Fredag lå det ute 17 såkalte Politibetjent-1 stillinger på Nav, hvor alle slike stillinger skal utlyses. Dette er de eneste stillingene innenfor politiet som nyutdannede kan søke på. De 290 uten jobb skal konkurrere om 17 stillinger.

Høyre vil gjennom sommeren jobbe med en omfattende rapport som kommer til å danne grunnlaget for justispolitikken som Høyre vil føre i regjering. Vi skal utarbeide den i samarbeid med blant andre politiet, jurister og organisasjoner som driver forebygging og rehabilitering.

Utfordring nummer én er at politiet i dag er organisert og bevilget vekk fra gatene, og vekk fra befolkningen de er ment å beskytte. Det var i 2004 bred enighet om å utdanne flere politifolk, men underveis har regjeringen gjort en rekke feil som nå fører til at nyutdannet politi ikke får jobb. Det kan ikke kalles noe annet enn dobbelt sløsing med ressurser å først bruke mer penger på å utdanne flere politifolk, og deretter ikke gi dem jobb – slik at de må melde seg i kø hos Nav etter endt utdanning.

Politiet må få tilstrekkelig med ressurser til at dette unngås. Høye vil innen 2020 ha en politidekning på minst svensk nivå, tilsvarende 2 politiårsverk per 1000 innbyggere.

Høyre vil ha en opptrappingsplan for 2000 nye politistillinger. Høyre vil ha en politistudie for å tenke og handle langsiktig. Høyre vil vite at de sivile stillingene utløser mer politikraft.

Derfor gir Høyre mer ressurser til politiet og har planer for bedre utnyttelse av ressursene de allerede har. Det handler ikke bare om å rekruttere nye polititjenestemenn. Høyre har gjentatte ganger foreslått en sentral strategi for å beholde seniorene i politiet utover pensjonsalder. Disse erfarne seniorene er en stor ressurs. Hvis vi klarer å benytte denne kompetansen på en bedre måte enn i dag, vil det bety bedre politiarbeid og forebygging.

Vi skal satse på politiet. Det betyr å gi penger. Det betyr å skape plass for nyutdannede. Det betyr å gi politiet ressurser til å fange kriminelle og gjøre jobben de så gjerne vil gjøre. Det betyr å sørge for at det er fengsler å sende domfelte til, så de ikke kan gå tilbake til å gjøre brekk og skape utrygghet.

Belegget i norske fengsler har vært svært høyt, til tider nær uforsvarlig høyt. Over tid er dette veldig krevende for både de ansatte og innsatte. Varetektskapasiteten har også vært preget av dette. Vi vet at det plasseres mennesker på åpen soning fordi for eksempel Oslo fengsel er fullt, for å frigjøre varetektskapasitet, og at de ansatte på åpen soning advarer mot at de ikke er i stand til å ta vare på disse. På denne bakgrunn fremstår det som noe merkelig at Storberget gjerne tar æren for reduserte soningskøer, men ikke tar ansvar for en uholdbar varetektssituasjon.

Høyre vil ha et ordinært fengsel i kristiansandsregionen. Sørlandet er i dag den eneste landsdelen som ikke har et ordinært fengsel. Det fører til at altfor mange timer går med til transport av fanger mellom rettssalene, spesielt i Kristiansand, og fengslene på Åna og i Skien. Et fengsel i landsdelen vil også være positivt for å hjelpe den domfelte tilbake til et liv uten kriminalitet. Det er lettere for mange å bli rehabilitert med familie som støttespillere.

Forebygging av kriminalitet er et sentralt element i Høyres helhetlige justispolitikk for det kommende tiåret. Godt forebyggende arbeid kan både forhindre at ungdom med risikoatferd havner i en kriminell løpebane og sikre at tidligere dømte ikke begår ny kriminalitet. Politiet har flere steder hatt prosjekter med målrettet innsats mot ungdom som har utvist risikoatferd. Disse prosjektene har svært gode resultater. Med flere slike prosjekter vil vi med sikkerhet forhindre mye kriminalitet og redde mange enkeltpersoner og familier fra et liv med rus og kriminalitet i hverdagen.

Høyre er lei av løfter, nytale og historieomskrivninger fra den rødgrønne regjeringen. Vi vil ha et krafttak for å styrke politiet. De gjør en viktig jobb, og vi skal la dem gjøre den. Nyutdannede politifolk skal løse kriminalitet, ikke fylle ut skjemaer på Nav.