Vi har de siste dagene hatt flere reportasjer om såkalte problemelever som har vanskelig for å tilpasse seg skolens hverdag. Ved noen skoler er miljøet blitt så utrygt at lærere lever i frykt på jobb.

At det er blitt tøffere i skolen i Kristiansand er ingen nyhet. Før jul i fjor meldte politiet at volden i skolen er blitt grovere og trusselbildet mer omfattende. Fokus må nå være på hvordan denne utfordringen skal møtes.

De siste årene har vært fulle av elendighetsbeskrivelser om norsk skole. Mye har handlet om kunnskapsnivået og at norske elever faller gjennom i forhold til jevnaldrende i andre land. Det er relevant å spørre om et ensidig trykk på karakterene har gått ut over andre viktige oppgaver skolen skal ivareta.

Rektor er skolens pedagogiske leder. Vi vet at rektorer lesses ned i papirarbeid og møtevirksomhet, slik at de ikke har tid til å skjøtte den pedagogiske lederfunksjonen godt nok. Samtidig dokumenterer, rapporterer og vurderer lærere mer enn noen gang før. De har mer å gjøre, men den ekstra tiden de bruker på jobb, går ikke til undervisning og utvidet samvær med elevene.

Mange flere elever trenger tilpasset og kontinuerlig oppfølging i dagens skole enn tidligere. Da er det et tankekors at det er blitt flere elever per lærer i kristiansandsskolen. Og at skolelederes og læreres tid mer og mer spises opp av byråkrati. Tankevekkende er det også at skolene fylles opp med stadig flere assistenter for å spare inn på lønnsbudsjettene. I lys av utfordringene i skolen er profesjonalitet og kompetanse maktpåliggende.

Foreldre har også en nøkkelrolle. Mange elever synes å være ukjent med grensesetting og de mest alminnelige normer og mønstre for atferd. Noe de skulle ha lært hjemme. Skolen skal hanskes med denne voksende gruppen elever. Får ikke skolen tilstrekkelig ressurser til å takle utfordringen, kan det føre til enda større tilpasningsproblemer for elevene det gjelder. Og som følge av dette uønsket atferd som påvirker hele skolemiljøet.

Den økende volden i skolen må føre til debatt om både ressurser, innhold og hvordan skolen drives.