Agder Teater er organisert som et aksjeselskap, og derfor mener styrelederen at hun på formelt grunnlag kan nekte offentlig innsyn. Det er grunn til å betvile dette. Både Stortingets ombudsmann for forvaltning og flere fylkesmenn har presisert at søkerlister til viktige stillinger i samfunnet i utgangspunktet skal være offentlige. Teatersjefstillingen tilhører dette sjiktet, på lik linje med direktøren for Sørlandets Kunstmuseum og en rekke andre offentlig ansatte toppledere i landsdelens kulturliv. Det er prinsipielt beklagelig dersom en så viktig regional ansettelse skjermes for offentlig innsyn. Agder Teater er ikke hva som helst, men en av regionens viktigste offentlige institusjoner. I dag befinner Agder Teater seg i et økonomisk uføre. For tiden er det viktigere med kostnadskontroll enn teaterproduksjon. I denne situasjonen er det grunn til å frykte at styret er på jakt etter en økonom mer enn en kunstnerisk kraft. Vi kan ta feil, men ved å nekte offentligheten innsyn, er det allerede skapt grobunn for mistanke og mistillit. Dessuten har styret kvalt enhver form for offentlig debatt om teatrets videre utvikling og strategi. Vi ser ikke bort fra at det finnes argumenter som taler for å kjøre en lukket ansettelsesprosess, men vil hevde at disse uansett må vike for prinsippet om offentlighet. Agder Teater er et heleid offentlig selskap, og blir finansiert over statsbudsjettet og fylkeskommunale og kommunale budsjetter. To tredeler av driftsinntektene er offentlige tilskudd. Resten stammer i hovedsak fra billettinntekter og enkeltstående sponsorer.Agder Teater er på alle måter en offentlig institusjon som bør ta offentlighetsloven på alvor, selv om teatret er organisert som et AS.I sin tid ble Fædrelandsvennen nektet innsyn i søkerlisten til stillingen som museumsdirektør ved Sørlandets Kunstmuseum. Begrunnelsen var at museet var organisert som en stiftelse med store private bidrag, og dermed falt utenfor offentlighetsloven. Fædrelandsvennen klaget avgjørelsen inn til Fylkesmannen, som gav avisen medhold. I Fylkesmannens vedtak het det blant annet at avisen måtte gis innsyn i søkerlisten til stillingen fordi museet anses som et offentlig organ som går inn under offentlighetslovens regelverk.Også denne gangen protesterer avisen mot at en stor kulturinstitusjon, som drives for offentlige midler, ikke vil gi offentligheten innsyn når ny sjef skal ansettes.Vi har påklaget avgjørelsen, og begjært innsyn i søkerlisten, herunder mer offentlighet for søkere som ønsker å være anonyme.