Kristiansand og Kvadraturen ligger fysisk og kommunikasjonsmessig meget sentralt i Agder. Kvadraturen har unike naturgitte kvaliteter, med vann på tre kanter og et fantastisk naturområde på den siste. Dette gir Kvadraturen de beste mulighetene til å utvikle seg videre som hovedstad både for landsdelen og regionen og som bysentrum for Kristiansand.

Når vi tenker tilbake et par ti år, ser vi hvilken enorm utvikling som har foregått i Kvadraturen. Det er nok å nevne rensingen av Otra, åpning av hele havnefronten mellom Odderøya og Tangen, utvikling av gågatenettet og torvområdene og utbyggingen av Tangen med bolig, videregående skole og aktivitetssenteret Aquarama. Kommunen har gjennom langsiktig planlegging tatt gode strategiske grep og lykkes!

Gjennom bla Kvadraturplanen må det tas nye grep som forsterker Kvadraturen som sentrum for hele Agder:

Kvadraturen må utvikle seg ut fra sine naturgitte muligheter. Tilgangen til sjøen må forsterkes. På sikt bør Lagmannsholmen og hele Vesterhavna bli et byutviklingsområde. De planer som nå utarbeides må legge til rette for en slik utvikling. Det krever bl.a. god tilgjengelighet til Lagmannsholmen og at en fjerner barrierer mellom nåværende Kvadratur og Vesterhavna. Ny vei fra Odderøya til E 18/E 39 er helt avgjørende. Denne må utformes slik at havneområdet åpnes opp. Jeg viser også til oppfordringen fra styreleder i Oslo havn på et seminar nylig om å samle all havnevirksomhet ett sted – i Vige. Tenk hvilke muligheter det på sikt vil gi for byen.

Det første skrittet i utviklingen av havnefronten er en helhetlig utvikling av Odderøya. Her åpner landsdelen teater— og konserthus i januar 2012. Her kommer et attraktivt boligområde. I tillegg må det utvikles et moderne museum som tar i bruk områdene nærmest Kvadraturen. I Nodeviga kan det bli et nytt formidlingsbygg og anlegg for småbåter. De store verneverdige skipene bør ligge i nærheten av Silokaia og et friluftsmuseum kan komme på Flaten, der det allerede finnes bebyggelse. Med dette vil den nordlige delen av øya (cirka 10 % av totalarealet) utvikles med flere attraksjoner som er åpne og tilgjengelige for alle. Resten må fortsatt være grønn og en tilrettelagt naturperle. En helhetlig utvikling av Odderøya og godt samarbeid mellom aktørene på øya vil forsterke Kvadraturen som landsdelens hovedstad.

Samarbeid og god funksjonsdeling med Sørlandsparken er en forutsetning for å lykkes. Mye positivt er på gang. Et forsterket samarbeid mellom Sørlandsparken og Kvadraturen tjener hele landsdelen. Sørlandsparken skal være stedet for volumhandel og annen virksomhet som krever store arealer. Her ligger Dyreparken, travparken og Ikea. Magneter som gjør hele landsdelen mer attraktiv.

I Kvadraturen må en holde på en klar funksjonsdeling mellom boligområdene øst for Festningens gate og citydelen i vest. City må utvikles med kultur, handel og kontorer og som kommunikasjonsknutepunkt.

Universitetet må knyttes til Kvadraturen. Det må legges til rette for at de flere tusen studentene på campusen bruker Kvadraturen. Et viktig fysisk grep vil være en klar identifisert gang- og sykkelforbindelse fra universitetet og med ny gang- og sykkelbro over Otra. Dette grepet vil også knytte Kjøita og nærliggende områder tettere på Kvadraturen. Herved oppfordres universitet, kommunen og eierne på Kjøita til å samarbeide for å få til denne broforbindelsen!

Kollektivtransporten må styr-kes. Euroterminalen med god overgang mellom buss og jernbane må komme. Hindringer for bussene må fjernes. Det må raskest mulig etableres et effektivt stamveinett som håndterer gjennomgangstrafikken og gjør Kvadraturen mer tilgjengelig.

Det må legges godt til rette for å kunne gå og sykle til Kvadraturen. Her må både være plass for syklisten i fantomdrakt og de som sykler i rolig tempo.

Det offentlige utarbeider overordnede planer og bidrar med tunge investeringer i infrastruktur, kollektivtransport, vei, kultur og andre viktige institusjoner. Men det blir ikke liv i byen uten at også det private næringslivet har trygghet for at det er fornuftig å investere langsiktig i Kvadraturen. Det krever at Kvadraturplanen gir de fysiske mulighetene for videre utvikling. Citykvartalene skal kunne transformeres, og det må være utbyggingsvolumer som gjør at alle gårdeierne blir med på utviklingen. Det krever langsiktige og strategisk fokuserte planer. Det krever åpenhet og debatt om de viktige planprosessene. Og det krever politisk mot til å handle i et langsiktig perspektiv.

Det er utarbeidet flere overordnede planer som peker framover. Og det er mange konkrete tiltak på gang som gjør at Kvadraturen kan lykkes. Den største utfordringen nå kan være mangel på midler til investeringer i infrastrukturen, og særlig i veinettet, slik at Kvadraturen blir knyttet tett på hele landsdelen. Trafikkproblemene på europaveinettet og manglende tilgang mellom dette nettet og havneområdene, kan bli viktig hindre for å få realisert de gode planene for Kvadraturen. Derfor må landsdelen samarbeide om å utvikle landsdelens hovedstad.

Det offentlige og næringslivet i landsdelen må samle seg i arbeidet med å påvirke de nasjonale prioriteringene, og utvikle nye samarbeidsmodeller slik at flaskehalser i infrastrukturen kan fjernes, og landsdelens og Kvadraturens mange muligheter tas i bruk!