Det viser ny forskning fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Samtidig avdekker en undersøkelse utført av forskere ved Universitetet i Stavanger at et stort antall elever opplever at de ikke får god nok faglig støtte og oppfølging av læreren, skriver Vårt Land.

Første skoledag er gjerne en dag fylt med følelser, ønsker og drømmer. De fleste barn går inn skoleporten første gang med et åpent sinn og er stinne av forventninger– og svært motivert for å lære.

Skolen skal ta vare på hele mennesket. Nøkkelen til positive erfaringer er at barna opplever mestring. Da må skolen møte hver av dem på det nivået de er i utviklingen, både sosialt, kulturelt, intellektuelt og fysisk. Helt fra første skoledag. For mange byr dessverre skoleårene på alt annet enn positive opplevelser.

Opplæringsloven slår fast at alle elever har krav på individuelt tilpasset opplæring. I lovteksten heter det at «opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven». Med tanke på utfordringene i skolen er profesjonalitet og kompetanse maktpåliggende. Læreren har en nøkkelrolle i forhold til læringsutbyttet elevene får.

Lærerdekningen er viktig for en god skole. De siste årene har trang kommuneøkonomi ført til flere elever per lærer. Samtidig er det ikke slik at flere lærere automatisk gjør skolen bedre. I en undersøkelse fra 2009 fremgår det at seks av ti lærere i ungdomsskolen mener at lærere som gjør en dårlig jobb, slipper lett unna. I den samme undersøkelsen svarer én av fire lærere at de ikke har fått tilbakemelding fra rektor på jobben de gjør.

Elever som opplever mestring, er av grunnleggende betydning for en god skole. Når lærere ikke gjør jobben sin, blir elevene skadelidende. Det er et ledelsesansvar å sørge for at lærerne gir elevene det undervisningstilbudet de har krav på. Som skolens pedagogiske leder er det rektors plikt å følge opp lærerne.

Når lærere i stor grad overlates til seg selv, viser det seg at flere også kommer unna med å gjøre en slett jobb. Det kan være noe av forklaringen på at mange elever har en opplevelse av ikke å mestre skolen. Slik kan det ikke fortsette.