Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at én av tre elever aldri fullfører videregående skole. Frafallet er størst på yrkesfaglig studieretning. Elevflukten er blitt et alvorlig samfunnsproblem.

Dagbladet har i en artikkelserie rettet søkelyset mot krisen i den videregående skolen. Avisen skriver at et betydelig antall som dropper ut av skolen havner på sosialen. Ved at mange har ressurssvake foreldre, forsterkes nye klasseskiller — som går på kunnskap og kompetanse. Det er alarmerende.

VI HAR VISST lenge at elever får problemer når de går fra grunnskole til videregående skole. Hittil er for lite blitt gjort for å lette overgangen for elever som ikke mestrer teorikravene. Mange er ikke forberedt på teorisjokket, og opplever at de mangler basiskunnskapene for å kunne følge med.

Å styrke rådgivningstjenesten i grunnskolen er viktig. Det viser seg at mange elever velger feil når de begynner i videregående og derfor dropper ut. Men å tilrettelegge for individuelt tilpasset opplæring er vel så viktig. Elever stiller med ulike forutsetninger, og mer praktisk orienterte tilbud er blant nødvendige tiltak for å lette teoripresset.

I grunnskolen er det jobbet mye med tilpasset opplæring de siste årene, og det har hatt utelukkende positiv effekt på både motivasjon og engasjement. I videregående skole er ikke tilpasset opplæring like mye vektlagt, og det får dramatiske konsekvenser for mange.

KUNNSKAPSMINISTER Øystein Djupedal (SV) lovet i fjor at elevflukten skal bremses gjennom bedre rådgivning og tilpasset opplæring. Foreløpig har vi sett lite til den varslede satsingen. For en rødgrønn regjering er det en fallitt om ikke utviklingen vi nå ser blir snudd.

Norge går så det suser. Arbeidsledigheten er rekordlav, og vi må importere arbeidskraft for å holde alle hjulene i sving. I en slik virkelighet blir det meningsløst at mange unge aldri får fullført sin utdanning eller kommer i jobb. Bak den lave arbeidsledigheten skjuler det seg altfor mange unge på trygd, og det kan vi ikke akseptere lenger. Dette er sløseri med de unges og fellesskapets ressurser.