RASKE BÅTER og førere påvirket av alkohol er en livsfarlig kombinasjon. Med en fin sommer kan det bli mange stygge ulykker på sjøen, for båtene blir flere og større – og de går fortere.

I løpet av de siste 15 årene har 529 mennesker omkommet i ulykker med fritidsbåt. Nesten 200 av de omkomne var påvirket av alkohol. Det viser tall fra Sjøfartsdirektoratet.

Både Redningsselskapet og politiet er bekymret for utviklingen. Ikke bare skaffer stadig flere seg fartsvidundere med hundrevis av hestekrefter. Mange ferske båteiere mangler også helt kunnskaper om skrevne og uskrevne regler på sjøen. Vi er vokst opp med at det er trygt å ferdes i båt, fordi båtfolk viser hensyn. Slik er det ikke lenger. For holdningskampanjer synes ikke å ha noen effekt.

VILLMANNSKJØRINGEN kommer i et grelt lys når vi ser hvordan trafikken på land kontrolleres. Knappe ressurser i politiet gjør dessverre at skjærgården patruljeres sjelden, og dermed får fartsbøllene langt på vei fritt spillerom.

En bilfører som kjører i 30 kilometer i timen i byen får bot om han ikke har sikkerhetsbelte på. Og selv om det ikke er påbudt, oppfordres syklister til å bruke hjelm. I båter som farer av gårde i 35-40 knop sitter folk uten noen som helst sikring. Det skjer også at unger oppholder seg på baugen i den ekstreme hastigheten. Er det rart det kan ende i katastrofe hvis ulykken først er ute?

Sommer etter sommer kommer advarslene og krav om at noe må gjøres for å stoppe fartsgalskapen. Likevel er lite eller ingenting blitt gjort. Heller ikke med promillegrensen. Grensen i båt er 0,8 – fire ganger høyere enn for bil.

REDNINGSSELSKAPET mener promillegrensen må ned. Det er ikke vanskelig å ha forståelse for, slik utviklingen har vært. Å tøffe rundt i en snekke i dorgefart med to tre pils innabords forekommer oss ganske harmløst sammenlignet med å fly over vannet i en fartsmaskin i 10-talls knop med en beruset fører bak spakene.

Nå vil neppe strengere promillegrense løse alle problemer, men det vil være et viktig steg i riktig retning. Like viktig er det at båtførere er seg bevisst at de har ansvar for både eget og andres liv og helse når de ferdes på sjøen.