Tanken bak en slik ny avgift er i og for seg god. Undersøkelser viser at luftkvaliteten i byen er for dårlig på om lag 20 av årets dager. Det vil si at innholdet av partikkelstøv i luften er høyere enn det som er fastsatt i nasjonale forskrifter. Ved å få færre til å bruke piggdekk, vil man bedre luftkvaliteten.

Likevel bør de folkevalgte i Kristiansand nå stoppe opp og ta seg en avgiftspolitisk tenkepause. Og se de ulike avgiftene i sammenheng.

Fra før er det klart at bompengesatsene øker til 20 kroner fra 1. juli. I tillegg utreder politikerne i kristiansandsregionen å innføre rushtidsavgift. Den vil eventuelt gjøre det enda dyrere å passere bommene når de fleste har størst behov for det, enten de skal til og fra jobb eller hente barn i barnehager. Det er også vedtatt å heve prisen for parkering i byen.

Hver for seg er det gode grunner til de enkelte tiltakene. Men det er også politikernes ansvar å vurdere summen av alle avgiftene. Oppfattes totalen som urimelig av folk flest, svekkes legitimiteten til den enkelte avgift og dens formål. Ikke minst hvis bilistene ikke merker noen klar forbedring i det alternative transporttilbudet.

Vi tror for vår del av mange som i dag kjører egen bil til og fra jobb gjerne ville tatt buss hvis tilbudet lå bedre til rette. De stadig lengre køene inn til byen om morgenen og ut igjen om ettermiddagen er imidlertid et tegn på at kollektivtransporten ikke oppfattes som godt nok utbygd.

Da den kom for noen år siden, var bussmetroen et viktig steg fremover. Men siden har lite skjedd. Og prognosene for veksten i biltrafikken tilsier at politikere både sentralt, på fylkesnivå og lokalt må satse langt mer offensivt på kollektivsektoren. Både rutetilbudet og prisene må gjøres attraktive for alle som i dag sitter bak rattet i egen bil.

Først når den enkelte bilist oppfatter å ha et klart transportalternativ, vil hun ha forståelse for at nye avgifter legges på bilkjøringen.