Museumsskipet Hestmanden kan bli et komplett restaurert skip som nå kan gå for egen maskin. Arkivet fikk i fjor midler til å etablere et senter for krigsseilerhistorie. Disse to institusjonene gjør at Kristiansand får landets mest helhetlige historie for krigsseilerne. Etter mange års kamp, for både å belyse krigsseilernes opplevelser og for å ta vare på deres historie, ser det ut til vi er i mål.

Fire statsråder har gått sammen om å tilby Hestmanden et engangstilskudd på opptil 12 millioner kroner i 2016 til renovering av dampkjelen. Og dette engangstilskuddet gjør at stiftelsen nå aner en ferdigstillelse av skipet.

Historien om restaureringen av Hestmanden er lang. Den har vært dyr og også kostet de frivillige entusiastene masse tid og ikke minst — kamp for oppmerksomhet.

I 1995 vedtok Stortinget at Hestmanden skulle restaureres. Riksantikvaren og Miljødepartementet bevilget 80 millioner kroner til restaurering, fordelt på tidsrommet 1995 - 2012. Siden 2011 har Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune sammen gitt to millioner kroner i årlige driftsbevilgninger. Noe av midlene har blitt spart og noe av pengene har gått til restaurering underveis, forteller stiftelsen til Fædrelandsvennen. Kulturdepartementet har også bevilget 15 millioner kroner til Vest-Agder Fylkesmuseet, som tok over Hestmanden fra 1. januar 2016. Millionene skal gå til å gjøre skipet tilgjengelig for besøkende.

I 2011 ble skipet nydøpt. Etter å ha forlatt tørrdokka på Bredalsholmen på Andøya ble skipet slept til Kilden der 200 krigsseilere og kong Harald var til stede i en svært rørende seremoni.

Hestmanden og Arkivets krigsseilersenter er viktige bidrag for å gjøre den norske krigshistorien komplett. Og kan kanskje være et plaster på såret til alle dem som ikke ble godt nok tatt vare på i de første etterkrigsårene.