Støoddenvedtaket er påklaget av Randesund Bydelsråd og ligger til behandling hos Fylkesmannen. Bakgrunnen for klagen er at National Oilwell Varco ikke lenger er aktuell som leietaker for utbyggingen. NOV var eneste argument i detaljreguleringsprosessen for at kommunen skulle bryte med kommuneplan, reguleringsplaner og innsigelser. «Tilrettelegging for hjørnesteinsbedrift» overkjørte alle andre argumenter. Nå sier administrasjonen at det ikke er planlagt en utbygging for en bedrift.

Parkeringsnormen

Parkeringsnormen i Kristiansand ble så et ankepunkt for utbygger. Man engasjerte en påvirker, Peter Gitmark, som skulle sørge for at man fikk endret parkeringsnormen i kommuneplanen. Og helst på en måte som skulle gå smidig gjennom uten anmerkninger fra Vest-Agder fylke eller Fylkesmann.

I innstillingen leser vi at dette er en mindre endring av kommuneplanen. Vi synes ikke at en tilrettelegging for en total økning i antall enkeltreiser på nærmere 80 prosent er å anse som en «mindre endring» av kommuneplanen. Først og fremst reagerer vi på at saken er fremmet uten at konsekvenser i forhold til dagens veinett og medførende miljøulemper blir vurdert. Da krever plan— og bygningsloven en konsekvensutredning. Og vi krever en konsekvensutredning, samt at tiltaket på vanlig måte vurderes i revidering av kommuneplanens arealdel. Det handler her om å kunne ivareta beboerne i bydelen samt behovet for å tilrettelegge nødvendig infrastruktur og sikring av myke trafikanter.

Utført på sviktende grunnlag

Det blir for lettvint å påstå at trafikksituasjon er belyst på Andøya og i reguleringsforslaget til Støodden. Vi har dokumentert gang på gang at trafikkanalysene som er gjort i forbindelse med Støodden, er utført på

sviktende grunnlag. Utførelsen er mangelfull og ikke kvalitetsmessig riktig gjennomført, analysene er utført i feil tidsperiode og med upresise verktøy. Slik vi ser det er konklusjonene uriktige og uten forankring i virkeligheten. Det er farlig å påstå at noe er belyst tidligere, når det i tillegg er et faktum at denne markante økningen i antall parkeringsplasser som kommunen nå legger opp til i flere områder, ikke er inkludert i tidligere trafikkanalyse for Støodden.

Minst restriktive

Politikere påstår at Kristiansand kommune tok for mye «Møllers tran» når kommuneplanen fastsatte parkeringsnorm mot antall kvadratmeter bygg. Vi taper i konkurransen, påstås det. Men en fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt (og andre rapporter) viser tvert om: Kristiansand er den av storbyene som er minst restriktive i sin parkeringsnorm. En påstand blir ikke mer sannferdig om den gjentas ofte. Det ser altså ut til å være feilinformasjon at Kristiansand er så restriktive. Hvorfor påstår da Høyres gruppeleder noe annet? Hvorfor gjentas dette i denne ukas møte i Byutviklingsstyret? Det kan nesten se ut som om man her er mer opptatt av å tilfredsstille utbyggerne enn å tørre å overprøve fakta.

Vi bør kunne forvente at kommunens administrasjon og politiske lederskap kan komme med fakta, riktige og oppdaterte tall og riktige prosesser i plansaker.