Med en ny, tragisk dødsulykke på en smal Europavei ved Egersund som en brutal påminnelse, er det på sin plass å sette veier på dagsordenen igjen.Vi har ved flere anledninger de siste årene pekt på det skandaløse forfallet som preger norske veier, og behovet for å investere i et tidsmessig veinett. Etterslepet når det gjelder veivedlikehold og veibygging, er skandaløst. Bare fem prosent av veinettet holder fullgod standard.Og forsømmelsene har pågått over årtier under skiftende regjeringer. De nye veiprosjektene er kjempet fram av lokale pressgrupper og entusiaster, med det resultat av vi har fått et villnis av bompengestasjoner.Hvilke samfunnsmessige gevinster — og reduksjon i antall dødsofre - som et tidsmessig motorveinett kan bety, illustreres ved den nye, firefelts motorveien fra Holmestrand til Sande, hvor det i løpet av fire år ikke har vært en eneste dødsulykke. Og det på en strekning hvor det årlig skjedde alvorlige trafikkulykker med dødsofre på det gamle veinettet.Det har ikke manglet på advarsler og påminnelser overfor myndighetene. Veiforkjemperne har i lengre tid samlet dokumentasjon på veinettets begredelige tilstand og politikernes forsømmelser. Bilaksjonen.no og Bedreveier.org drives av entusiaster som forgjeves har forsøkt å påvirke de bevilgende myndigheter.Men det skal bli en interessant studie i myndighetspåvirkning når våre to riksdekkende tabloidaviser, VG og Dagbladet, nå i sommer har valgt å sette det norske veiforfallet på dagsorden gjennom reportasjer som avslører forsømmelsene.Tidens medielogikk vil da tvinge politikerne på banen. Og de bør bli presset til noen prioriteringer som ikke er politisk korrekte ut fra dagens finanspolitiske tenkemåte.Flere tar nå til orde for at vi heller bør investere deler av vår oljeformue i et nytt, riksdekkende veinett, enn i utenlandske aksjer og obligasjoner som setter andre land i stand til å gjøre det samme med våre penger.Det er trolig behov for noen hundre milliarder kroner over en 10-15-årsperiode for å få det norske veinettet på fote. Vi hører allerede finanspolitikernes advarsler om handlingsregelen, renteøkninger og inflasjon.Men hvis vi setter dette i perspektiv, er det ingen som bekymrer seg for at Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i petroleumsvirksomheten årlig belaster norsk økonomi med 40-50 milliarder kroner i drifts- og investeringsutgifter.På samme måte som oljeinvesteringene er veiinvesteringer på fastlandet utgifter til inntekts ervervelse. Og vil veiinvesteringer opphete norsk økonomi mer enn investeringer på norsk sokkel?