På bakgrunn av blant annet vannverksskandalen på Romerike og andre tvilsomme samrører mellom rollen som politikere og rollen som styremedlemmer i kommunalt eide bedrifter, har kontrollutvalget vedtatt et forbud mot at topp-politikere i fylket kan sitte i bedriftsstyrene.

Til Aftenposten sier utvalgets leder at slike dobbeltroller inviterer til uheldige rolleblandinger: «Som politiker skal en representere kommunens innbyggere og vedta rammebetingelsene for selskapene. Som styrerepresentant skal en ivareta selskapets interesser». Og professor i offentlig rett, Eivind Smith, understreker faren for at politikeren kan bli «selskapets mann» i kommunen mer enn «kommunens mann » i selskapet.

Etter vår mening er det på høy tid at det blir grepet fatt i denne ukulturen i lokalpolitikken. Det har nærmest vært opplest og vedtatt at kommunepolitikere skal gå inn som eierrepresentanter i kommunalt eide bedrifter, uten at man har vært opptatt av de problemer rolleblandingen reiser.

Og i den grad noen har tatt spørsmålet opp til offentlig debatt, er problemstillingen blitt ignorert eller avvist. For Fædrelandsvennens vedkommende var dette et hovedtema da vi rettet søkelyset på rolleblandingene i Bykle kommune allerede for 15 år siden. Og vi reiste spørsmålet igjen når det gjaldt styresammensetningen i Agder Energi. Vi advarte mot at kommunalpolitikere fortsatt skulle bekle styreverv i et selskap hvor det blant annet var delt ut økonomiske almisser til styrerepresentantenes kommuner.

Vi ønsker derfor den debatten som nå er reist velkommen, og registrerer at kommunalminister Åslaug Haga åpner for et lovforbud. Et viktig premiss for et slikt nasjonalt regelverk, er at det allerede er innført i Oslo og Akershus på bakgrunn av politiske skandaler som følge av nettopp slike rolleblandinger.

Og det burde være en grei rettesnor for kommunene at Stortinget allerede i 1977 vedtok at medlemmer av Stortinget ikke bør oppnevnes til styrer i selskaper som er undergitt Stortingets kontroll. Av den grunn finner man ikke stortingspolitikere i styrene til statseide bedrifter som Statkraft, Statoil og Hydro.

Det er den samme prinsipielle begrunnelse som ligger til grunn for denne begrensningen, som man nå tar til orde for skal gjelde i kommunene. Vi mener det er viktig for norske kommuners omdømme at det innføres et lignende forbud i det lokale styre og stell.