Heldigvis ble ingen truffet av raset. Delen av tunneltaket som falt ned ble ikke utbedret under det omfattende sikringsarbeidet i sommer.

Veivesenet ser selvsagt alvorlig på saken, men trøster seg øyensynlig med at de største betongbitene veide «bare» to kilo. Fartsgrensen på stedet er 100 km/t, og vi kan bare tenke oss konsekvensene om betongen hadde truffet frontruten på en bil.

Tunnelmarerittet i Vestfold startet i julen i fjor. Da raste betong og steiner ned fra taket i Hanekleivtunnelen. En storkontroll som ble iverksatt etter raset avdekket at ytterligere seks tunneler hadde alvorlige sikkerhetsmangler. Alle tunnelene ble stengt for trafikk. Omfattende utbedringer måtte gjøres før det ble ansett som trygt å ta tunnelene i bruk igjen.

Under sikringsarbeidet i Hanekleivtunnelen i sommer gikk til overmål et nytt ras. Bare flaks gjorde at ingen arbeidere ble alvorlig skadet. Etter raset i forgårs kan det bli en ny gjennomgang av alle de sju tunnelene på strekningen. Det er en ny bekreftelse på at veimyndighetene ikke har gjort jobben sin — verken i forbindelse med utbyggingen eller nødvendig sikringsarbeid.

E 18 gjennom Vestfold er en av landets mest trafikkerte veier. Det må tilskrives rene tilfeldigheter at ingen ble tatt av raset i Hanekleivtunnelen for snart ett år siden - eller utsatt for ulykker i de andre tunnelene som ble stengt. Strekningen ble beskrevet som «Norges beste vei» da den ble åpnet høsten 2001. Det er ikke det minste rart at mange bilister er blitt mer engstelige for å kjøre gjennom norske tunneler. På nye E 18 som er under bygging mellom Kristiansand og Grimstad, er det mange tunneler. Vi får tro at tidspress og krav om at det skal bygges billig ikke går ut over kvalitet og sikkerhet. Veimyndighetene tåler ikke flere skandaler. Tilliten er tynnslitt nok etter tunnelmarerittet i Vestfold.