Dødstallene på veiene i Indre Agder har vært foruroligende høye, og i 2008 var det tre dødsulykker i Audnedal og Marnardal. Mye tyder på at unge trafikanter i indre bygder ikke har tilstrekkelig forståelse for ulykkesfaren forbundet med kjøring, og at det lett utvikler seg en kultur for tøffhet blant de unge.

Forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at ungdom som først har kjørt moped før de får bilsertifikat er mest utsatt for ulykker. En av ungdommene som deltok i Ungdomsprosjektet forklarte dette med at fart og promillekjøring er svært utbredt blant mopedkjørere. TØI påpeker også at ungdom på landet tar sertifikat i yngre alder enn dem i byene.

I analysene til TØI av ulykkesårsaker ved trafikkulykkene i 2006 går det fram at hele 75 prosent skyldes manglende førerdyktighet, ofte kombinert med høy fart, som gjaldt 49 prosent av tilfellene. Dette tegner bildet av den typiske ungdomsulykken med utforkjøring i stor fart. Ved 18 prosent av ulykkene var føreren ruspåvirket.

Det er i hovedsak mannlige bilførere under 25 år som utgjør den store trusselen for seg selv og andre på veiene. I perioden 2000–2009 var 16 prosent av de omkomne i trafikken drept av mannlige bilførere under 25 år. Av dem var 10 prosent bilføreren selv. I tillegg mistet nesten 15 prosent av trafikkofrene livet som følge av moped— og mc-ulykker. Dette viser at det er et stort potensial i å påvirke ungdom til å bli bevisst hvordan de opptrer i trafikken. Trolig er dette til og med mer virkningsfullt enn å bevilge mer penger til politikontroller. Den mest virkningsfulle kontrollen er tross alt den som kommer innenfra.

Det interkommunale nullvisjonsprosjektet i Marnardal, Åseral og Audnedal, i likhet med det som finnes i Lyngdal og Farsund, koster penger. Men i lys av de menneskelige tragediene, samt samfunnets kostnad på rundt 30 millioner kroner per dødsulykke, fins det knapt mer vel anvendt pengebruk. Slike prosjekt bør bli varige og nå alle unge trafikanter.