De verste virkningene av finanskrisen har gitt seg. Børsene tar seg opp, bonusene er tilbake (var de noen gang borte?) og den raske veksten i land som Brasil, Russland, India og Kina har i forbløffende grad kompensert for nedsmeltingen av lånemarkedene i Vesten.

Høye oljepriser, forholdsvis stram finanspolitikk og ellers robust kjøpekraft holder ulvene fra døra her hjemme. Hjulene går rundt, turtallet øker. Det ferske konjunkturbarometeret for Sørlandet viser at hele 58 % av regionens bedrifter forventer større omsetning i år enn i fjor (Fædrelandsvennen 17.02.11). Det betyr økt behov for arbeidskraft i månedene fremover. Snart er konkurransen i full gang igjen – konkurransen om å få attraktive bedrifter til å etablere seg og den beste arbeidskraften til å komme, se og bli.

Skal Kristiansandsregionen være attraktiv for kompetanse og investeringer, bør vi møte verden i samlet tropp og med et tydelig budskap. Akkurat nå har vi en gyllen sjanse til å finne ut hvordan, mens vi venter på full fart i økonomien og alles kamp for å sikre seg de smarteste hodene.

Så vil noen si: Ja visst, Åstveit, men vi er for lengst i gang, mange gode krefter er samlet. Vi skal vise fram vårt mangfold, vår identitet og våre fortrinn. Vi skal bygge det gode omdømmet, og la det flomme av kultur, inspirasjon og opplevelser!

Dette er vel og bra. Natur og skjærgårdssommer er en del av oss, og snart har vi Kilden og Aquarama. Det er også viktig å styrke selvbilde og stolthet i landsdelen. Men nok en gang står vi i fare for å løpe rundt grauten og ikke se skog for bare trær. Snakkeklubber og halvoffentlige utvalg må lære av Node-bedriftene og Eyde-nettverket, og fokusere på det som gjelder.

For det som gjelder, er skruer og muttere. Agder er eksportområde nr. én i Norge, vi er sterke på prosessindustri, ingeniørvirksomhet og teknologi. Slik virksomhet må vi ta vare på og styrke, og langt på vei gjør vi det. Riktignok var ikke NHOs regiondirektør Siri Mathiesen overbegeistret for høringsutkast til ny regionplan (Fædrelandsvennen 08.11.10), men velferdstilbudene er bra utbygd og jammen gjøres det noe med veiene våre. En dag får vi kanskje ordentlig jernbane og flyplass også!

For bedrifter på jakt etter lokasjoner, er rammevilkår alt som teller; sånt som kraftpris, logistikk, nærhet til samarbeidspartnere, gode leverandører – og tilgang på kompetent arbeidskraft. Tilsvarende kriterier har ingeniører, forskere, prosessoperatører og andre fagfolk når de leter etter jobb. Hva slags bedrifter fins? Er det langsiktighet og stabilitet i ansettelsesforholdet? God lønn? Faglige utfordringer?

En betraktning fra Rec-sjef Ole Enger (DN 28.10.10) setter ting på plass. Han sier det normalt er 15.000 søkere til stillinger innen halvleder— og elektronikkindustrien i Singapore. Her hjemme konkurrerer bedriftene med naboen om den samme lille håndfullen søkere, i stedet for å skaffe hender fra andre deler av verden.

Noen tror at det ikke er så farlig, fordi vi har stor befolkningsvekst på Sørlandet. Men denne tilveksten består bare i liten grad av høyt kvalifisert arbeidskraft. Ikke så rent få fagfolk reiser tvert imot bort herfra til mer sentraliserte deler av Norge, og til andre land.

Våre fremstøt for å skaffe hender og investeringer må ikke være tuftet på luftige tanker om landsdelsidentitet og omdømmekampanjer. Vi er ikke et bilmerke, en leskedrikk, en merkevare. Vi må kommunisere til omverden det omverden selv ønsker å vite – på messer, i fagfora, gjennom nettportaler eller brosjyrer – harde fakta fremfor drømmer og visjoner. La gjerne Næringsforeningen i Kristiansandsregionen være pådriver og samordner, foreningen har nettverket og innflytelsen som skal til.

Ledigheten i Vest-Agder har hatt en fin utvikling, den har gått ned hele åtte prosent siden februar 2010 (Nav 25.02.11). Men gladtallene innebærer at det igjen blir knapphet på arbeidskraft, og aktualiserer nødvendigheten av koordinerte rekrutteringsfremstøt i regionen.

Vi må ta tak nå, samle gode krefter, hive på en god bunke penger og gjøre oss synlig og tilgjengelig for den store verden. Vi må lage kommunikasjon som treffer etablerere, innovatører og fagfolkene – og som treffer spisset, effektivt og relevant. Vi vil ha de dyktige hodene og skaperne til Sørlandet!